آنالیز 8 حقیقت ثابت شده و آزاردهنده درباره گوگل

شاید گوگل ارائه دهنده محبوب ترین سیستم عامل موبایلی و موتور جست و جو در دنیا باشد، اما استفاده نادرست این شرکت از قدرت خود یک حقیقت اثبات شده است.

آنالیز 8 حقیقت ثابت شده و آزاردهنده درباره گوگل

به گزارش خبرنگار ، در سال 1995، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد یک موتور جست وجو به نام Backrub ایجاد کردند. آن ها نام Backrub را به گوگل تغییر دادند، این شرکت سه سال بعد به ثبت رسید. امروز، گوگل تأثیرگذار، ثروتمند و با ارزش است. این شرکت با تبلیغات هدفمند برای افراد دغدغه ذهنی ایجاد نموده که با روش هایی آزار دهنده و پشت سر هم در صفحات وب به نمایش در می آیند. گوگل آدم ها را بدون رضایت به صورت آنلاین ردیابی می نماید، با دستگاه های مختلف به مکالمات افراد گوش می دهد و همواره در زندگی شخصی کاربران، دخالت می نماید. گوگل در پس ظاهر خوبش، حقایقی آزار دهنده دارد که در این گزارش به 8 مورد از برجسته ترین آن ها، خواهیم پرداخت.

این شرکت یک گجت خانگی محبوب با استفاده از دستیار هوشمند گوگل عرضه کرد. یک دستور کلامی سیستم را فعال می نماید و به آن می گوید که یک فایل صوتی را ضبط نموده، یک موسیقی را پخش و برنامه روزانه را یادآوری کند. در سال 2019، خبری مبنی بر ضبط صدای توسط گوگل، منتشر شد. اطلاعات کاملا محرمانه کاربران ضبط و به Google منتقل می شد. بعضی از پفراینده ها حاوی نام، آدرس و بعضی حتی در خصوص زندگی جنسی افراد بود.

هنگامی که گوگل با این اتهام روبرو شد، اعتراف کرد که این یک نقض امنیتی بوده و در مواردی به پیمانکاران خود این امکان را داده تا بدون رضایت افراد به بحث های خصوصی آنان گوش دهند. پیش از این، سخنگوی این شرکت گفته بود که کارمندان به صدا های ضبط شده دستیار صوتی گوش می دهند تا مهارت های هوش مصنوعی دستگاه را بهبود دهند. آن ها ادعا کردند که صرفا از 2 ٪ صدای ضبط شده دستیار صوتی استفاده نموده اند و تمام اطلاعات شخصی را حذف نموده اند. البته اخبار بعدی ثابت کرد که ادعا های گوگل صحت ندارد.

بسیاری از افراد هنگام جست وجوی فرصت های سرمایه گذاری به گوگل اعتماد می نمایند. این تبلیغات محصولاتی را نشان می دهد که بازده سود بالایی دارند بدون آنکه چیزی در خصوص ریسک و خطرات آن گفته گردد.

تبلیغات گوگل برای شرکت های سرمایه گذاری با ریسک بالا در حالی که اطلاعاتی از احتمال خسارت در مشارکت با این شرکت ها اعلام نشده، موجب شد تا بسیاری از کاربران ناخواسته و نادانسته با این شرکت ها قرارداد امضا نمایند. بسیاری از کاربران اینترنت به دلیل تماشا این تبلیغات در صفحات گوگل و اعتمادی که به این موتور جست و جو داشتند، حاضر به سرمایه گذاری در آن ها شدند.

گوگل می خواهد مکان دقیق شما را بداند. البته برای ظاهر سازی هم که شده، این شرکت وانمود می نماید که به مشتریان این امکان را می دهد که از حالت ردیابی خارج شوند. در سال 2018، آسوشیتدپرس دریافت که کاربران حتی زمانی که صریحاً به گوگل می گویند این قابلیت را غیرفعال کند، هنوز هم ردیابی می شوند. به عنوان آزمایش، یکی از اعضای یک تیم همه گزینه های ردیابی را در تلفن خود خاموش کرد و از اینکه دقیقاً چگونه جهت وی دنبال می گردد، شوکه شد. بدتر اینکه، آدرس منزل وی نیز در ردیابی ثبت شده بود.

هر وقت گوگل مپ را باز کنید، موقعیت شما را ثبت می نماید. حتی با استفاده از موتور جست وجو، موقعیت مکانی یک شخص به طور دقیق به متر مربع مشخص می گردد. چندین سرویس دیگر در آیفون ها و دستگاه های اندروید به عنوان یک چراغ ردیابی در گوگل عمل می نمایند و به اعتماد کاربر خیانت می نمایند.

منتقدین ادعا می نمایند که ردیابی گسترده نشانگر تمایل گوگل برای افزایش درآمد تبلیغاتی است. گوگل در سال 2014 ردیابی کاربران را برای این منظور شروع کرد. تا سال 2017، درآمد تبلیغی آن به 95.4 میلیارد دلار رسید. این درآمد به وسیله به دست آوردن اطلاعات کاربران و تمایل مردم یک منطقه به یک محصول و فروش آن به شرکت های تبلیغاتی به دست می آید.

سابقه غول های فناوری در صنعت بانکداری بسیار ناامیدنماینده است. به عنوان مثال میزان اعتبار رمزنگاری فیس بوک از بین رفته و کوشش اپل برای ایجاد کارت اعتباری نیز پس از مواجهه با اتهامات مربوط وسعت کارت های اعتباری تبعیض آمیز، با شکست روبه رو شد. آمازون همچنان برای ایجاد حساب های شخصی برای مشتریان خود از بانک های اجباری استفاده می نماید. با وجود این، گوگل می خواهد سرویس حسابداری چک با نام Cache را در سال 2020 راه اندازی کند.

یک آنالیز مستقل نشان داد که 58 درصد از مصرف نمایندگان به محصولات اقتصادی آینده گوگل اعتماد دارند. با این حال، دیگران نگران این هستند که شرکت های فناوری، اطلاعات زیادی را در خصوص مشتریان خود گرد آورند. بدترین سناریو این است که پیوند دادن همه چیز به چنین شرکت هایی می تواند وابستگی ایجاد کند که عموم مردم نتوانند از آن جدا نشوند. به عبارت دیگر، شرکت های فناوری می توانند مشتری های آینده خود را با دادن آزادی بانکداری در مکان دیگر یا پرداخت به وسیله کانال های دیگر به دام بیندازند. همچنین کمی نگران نماینده است که خدمات بانکی سرویس حافظه پنهان گوگل توسط CitiBank ارائه می گردد - همان بانکی که کل کابینه 2008 رئیس جمهور سابق اوباما را انتخاب نموده است.

میلیون ها نفر می توانند کاهش وزن، حرکات ورزشی، الگو های خواب و ضربان قلب خود را به وسیله گجت های هوشمند پیگیری نمایند. در سال 2019، گوگل وارد این صنعت شد و در اولین اقدام با پرداخت 2.1 میلیارد دلار، شرکت Fitbit را خریداری کرد. تام واتسون، معاون حزب کارگران، نسبت به آنچه که او دستیابی به داده ها خوانده بود، از آن ها شکایت کرد، سپس دفتر کمیسیون اطلاعات (ICO) و مرکز رقابت و بازار (CMA) به این عمل واکنش نشان دادند.

در حالی که تحقیقات در حال اجرا است، Fitbit گفت ادغام اجازه نمی دهد که اطلاعات کاربر برای تبلیغات در معرض سوءاستفاده قرار بگیرد. با این حال، یک کارمند سابق گوگل در تیم حفظ حریم خصوصی این شرکت گفت که این کار گوگل در اصل با انگیزه بدست آوردن جزئیات خصوصی توسط دست بندهای فیت بیت اجرا شده است. گوگل در حال حاضر برای جمع آوری اطلاعات از عادات روزانه افراد و استفاده از آن برای تبلغت هدفمند، مقصر است و به همین دلیل، انکار Fitbit احتمالاً دروغ بزرگی بیش نیست.

در سال 2019، این شرکت با تحقیقات تاریخی ضربه خورد. گروهی متشکل از 50 دادستان کل، از واشنگتن دی سی، 48 ایالت و پورتوریکو این غول فناوری را به ایجاد تهدید وجودی برای خرده فروشان اینترنتی کوچکتر در ایالات متحده متهم کردند.

استعلام فقط نگران رقابت ناعادلانه نیست. اگر سوء ظن آن ها از بین برود، این بدان معنی است که به حقوق مصرف نماینده آسیب می رسانند. هیچ کس دوست ندارد که در انتخاب های خود محدود باشد یا بدون اختیار به سمت یک خرده فروش محصور گردد. سخنگوی تحقیقات گفت که هیچ یک از بازیکنان مجاز به انحصار صنعت نیستند.

تقریباً 10 سال پیش، دو مرورگر جدید اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را به چالش کشیده شدند. Chrome به سرعت در صدر نهاده شد و راهی سریعتر و مطمئن تر برای گشت و گذار در اختیار کاربران قرار داد. Firefox نیز دومین مرورگر بزرگ است. این دو همچنان برای کسب مقام برتر مبارزه می نمایند و عامل مشخص نماینده می تواند حریم خصوصی باشد. مردم به طور فزاینده ای با جاسوسی آنلاین روبرو هستند و گوگل ثابت نموده که یک اسپایدر (نرم افزار جاسوسی کامپیوتر) است.

در سال 2019، یک متخصص فناوری پس از آنالیز های متوالی خاطرنشان کرد که ببینید چه تعداد کوکی در درگ او واقع شده است. به طرز شگفت آور، 11189 درخواست برای قرار دادن کوکی ها بر روی دسکتاپ وی وجود داشت، که کروم می توانست اجازه دهد، اما برای یک چیز - از Firefox استفاده کرد. دومی به طور اتوماتیک ردیاب های کوچک را مسدود کرد. در طول آزمایش و تجزیه و تحلیل طراحی کروم جزئیات مزاحم را کشف کرد. مرورگر کاملاً شبیه نرم افزار نظارت است.

به نظر می رسد دیگر کروم به حریم شخصی کاربران اهمیت نمی دهد. از این گذشته، دانستن همه چیز در خصوص اشخاص، شانس فروش را افزایش می دهد. همچنان گوگل بزرگترین شرکت تبلیغاتی دنیا است، اما موزیلا، که Firefox را فراوری نموده است، یک شرکت غیرانتفاعی است و هیچ علاقه ای به زندگی مردم ندارد. در حالی که مرورگر Firefox و Safari اپل به طور جدی با کوکی های جاسوسی می جنگند. گوگل چنین کوششی نمی نماید.

هرچه غول های خرده فروشی پیش می فرایند، آمازون غول پیکر است. با افزایش نفوذ آن، آمازون تصمیم گرفت وارد تجارت گوشی های هوشمند گردد. طراحان آن ها یک سیستم عامل به نام FireOS ایجاد کردند. در سال 2012 و 2013، این شرکت سعی در صدور مجوز از این سیستم کرد که چند فراورینماینده آن را علاقه مند کرد. از این گذشته، این یک نسخه بسیار اصلاح شده از اندروید بود.

گوگل آمازون را لکه دار کرد. در اصل این فراوری نمایندگان را گروگان نگه داشته است. در صورت قبول معامله با آمازون، آن ها نمی توانند FireOS را روی هیچ محصولی اجرا نمایند. آن ها خطر از دست دادن حق فروش تلفن های اندرویدی را که با برنامه های مهم گوگل همراه بودند، از دست دادند.

این رفتار خودخواهانه، در سال 2018 فاش شد. این داستان در گزارش کمیسیون اروپا علیه اخلاق تجاری گوگل ذکر شده است. در نهایت این کمیسیون 5 میلیارد دلار گوگل را جریمه کرد، اما FireOS هرگز بهبود نیافت. این روز ها، این سیستم فقط در چند دستگاه آمازون کار می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آنالیز 8 حقیقت ثابت شده و آزاردهنده درباره گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 8 حقیقت ثابت شده و آزاردهنده درباره گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید