سیاست های حمایتی باید از اعانه دادن به سمت توانمندسازی محرومان راهنمایی گردد
به گزارش وبلاگ عمومی، دبستان امیر عطاءالله طائفی شاندیز با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در روستای گندم خواب (منطقه آموزشی تبادکان) افتتاح شد. این مدرسه با مشارکت جامعه یاوری خراسان (تحت پوشش اتاق مشهد) و به همت خانواده طائفی (واقف)، احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم با گرامیداشت کوشش های خیرانه خانواده طائفی در به ثمررسانی این پروژه آموزشی، ابراز امیدواری کرد: آموزش وپرورش مشارکتی مجدانه تر با خیران داشته باشد تا بر انگیزه های آنان برای حضور در این عرصه مهم بیفزاید.
غلامحسین شافعی ادامه داد: اگر سیاست های حمایتی را در کشور بر این اساس پایه می گذاشتیم که اعانه دادن، کسی را توانمند نمی کند و بخشی از هزینه های فراوانی که برای این منظور تخصیص می یابد را به برنامه های زیربنایی و رویکردهای توانمندسازی اقشار محروم و کم برخوردار تخصیص می دادیم؛ امروز گره از مسائل زیادی باز شده بود.
شافعی گفت: امیدواریم روزی برسد که سیاست گذاران کشور تدبیری اندیشیده و روش های حمایتی را به نوعی تعریف نمایند که ماحصل آن توسعه و بهره وری برای جامعه و توانمندسازی اقشار محروم و آسیب پذیر باشد.
او اتخاذ برخی سیاست ها و تحقق برخی تصمیمان بدون نگاه کارشناسی و رویکردهای بلندمدت و دوراندیشانه را موردنقد قرار داد و یادآور شد: بخشی از حاشیه نشینی که امروز گریبان گیر مشهد شده و مسائلی را رقم زده است، از این نوع سیاست گذاری ها نشات می گیرد. اگر اقتصاد روستاهایمان با خرداندیشی و تصمیم سازی صحیح، سامانی بگیرد از رشد این پدیده نیز جلوگیری می گردد.
رئیس اتاق ایران با اشاره به صندلی والای آموزش وپرورش و نقش خطیر آن در تربیت نسل های مختلف و ترسیم آینده کشورمان، بیان کرد: بنیان گذاران آینده این کشور از همین فضاهای آموزشی بیرون می آیند. تمام خیرانی که در عرصه مدرسه سازی گام برداشته اند، با این امید که روزی انسان های تأثیرگذاری از این مراکز آموزشی به جامعه وارد می شوند؛ به این عرصه وارد شده اند و پاداش نیت خیرانه خود را در این پایان ارزشمند می دانند. امیدواریم آن هایی که متولی تربیت این دانش آموزان هستند، به این مهم توجه نمایند.
او گفت: شاهدیم که بزرگ ترین و ارزشمندترین نخبگان از چنین مناطقی قامت بلند می نمایند و به جامعه معرفی می شوند چراکه چنین افرادی ریشه های عمیق تر و انگیزه های بیشتری برای اثرگذاری، ایجاد تغییر و سازندگی مثبت در اجتماع دارند.
شافعی در ادامه به برخی از ثمرات کوشش های جامعه یاوری خراسان (تحت پوشش اتاق مشهد) در عرصه مدرسه سازی و حمایت از دانش آموزان نخبه محروم اشاره نمود و مصادیقی از توفیقات دانش آموزان تحت پوشش این تشکل را برای حضار برشمرد.
کمبود زیرساخت های آموزشی باید برطرف گردد
رئیس آموزش وپرورش منطقه تبادکان نیز در بخش دیگری از این مراسم با تقدیر از اقدام خیرانه خانواده نیک اندیش طائفی و پیگیری های مجدانه جامعه یاوری خراسان، بیان کرد: امروز در بزرگ ترین منطقه آموزشی کشور (منطقه تبادکان) شاهد اتفاقی فرخنده هستیم. از صمیم قلب سعادت را برای این خانواده خیراندیش و همه افرادی که در این جهت ارزشمند گام برمی دارند، آرزومندیم.
علی سعیدی در ادامه به بیان آماری از این منطقه آموزشی مشهد پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر 135 هزار دانش آموز در 821 کد واحد آموزشی در این منطقه مشغول به تحصیل هستند.
او تبادکان را بزرگ ترین منطقه آموزشی کشور معرفی کرد و شرح داد: بر همین اساس قسمت اعظم حاشیه شهر و روستاهای بخش مرکزی مشهد، تحت پوشش ما هستند و همین امر باعث شده تا 11 درصد جمعیت دانش آموزی خراسان رضوی در این منطقه قرار بگیرند. همچنین از مجموع دانش آموزان این منطقه، 22 هزار نفر در زمره اتباع خارجی هستند.
به گفته او، جمعیت دانش آموزی منطقه تبادکان از 5 استان کشور (نظیر سمنان، ایلام و...) بیشتر است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور به طور متوسط 5.5 مترمربع است، گفت: این سرانه در خراسان رضوی به 4.5 مترمربع می رسد و برای دانش آموزان منطقه تبادکان 2 مترمربع و در محدوده های حاشیه نشین عمدتاً 1.5 مترمربع و حتی در برخی پهنه های آن نظیر جاده قدیم مشهد 1.2 مترمربع است؛ که از کمبود شدید فضای آموزشی و احتیاجهای جدی در این بخش حکایت دارد.
او یادآور شد: کمبودهای موجود باعث شده حدود 93 درصد مدارس حاشیه شهر ما ناگزیر در دو شیفت به فعالیت مشغول هستند، درحالی که متوسط آمار کشوری در این بحث 20 درصد است.
سعیدی گفت: در بحث تأمین فضاهای آموزشی کم کاری نکرده ایم و طی پنج سال گذشته ساخت و بهره برداری از 110 پروژه آموزشی و بیش از 750 کلاس محقق شد. همین حالا نیز 20 پروژه های آموزشی نیز در دست ساخت است، موارد متعددی نیز به بهره برداری رسیده که مجال افتتاح دست نداده است؛ اما آنچه باعث شده تا همین میزان نیز کفاف احتیاج موجود را نکند، رشد جمعیت جدی جمعیت حاشیه نشین است، چنانکه پارسال 9 هزار و سال جاری کمتر از 7 هزار دانش آموز به جمعیت این منطقه آموزشی اضافه کرده شدند.
او گفت: خوش بینانه اگر سالانه 300 کلاس درس بسازیم، می توانیم شرایط موجود را حفظ کنیم. به صراحت اعلام می کنیم، همین حالا به 800 کلاس درس دیگر احتیاج است تا از شرایط بحرانی موجود خارج شویم و فضاهایی که در این منطقه به کلاس درس تبدیل شده اند را آزاد کنیم و به کاربری خودشان بازگردانیم و نهایتاً با ساخت 4000 کلاس درس، می توان امیدوار بود که حدی عدالت در فضای آموزشی این منطقه محقق گردد.
سعیدی اضافه کرد: علاوه بر این حاشیه نشینی، جمعیت ناهمگون دانش آموزی، وجود دانش آموزان اتباع خارجی(که 16 درصد جمعیت دانش آموزشی ما را تشکیل می دهد، درآمد پایین خانواده ها، آسیب های اجتماعی و... در زمره دغدغه های ما در این منطقه هستند.
مدرسه دبستان امیر عطاءالله طائفی شاندیز با زیربنای 120 مترمربع و در دو کلاس درس برای تحصیل 29 دانش آموز دختر و پسر روستای گندم خواب احداث شده است.
منبع: اتاق بازرگانی ایران