شناسایی123 محدوده معدنی در خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ عمومی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در یک سال گذشته 123 محدوده شامل طلا، مس، نیکل، منیزیت، گوهرسنگ ها، سرب و روی در این استان شناسایی شده است.

شناسایی123 محدوده معدنی در خراسان جنوبی

جرجانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به رونمایی از دستاورد های طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی که روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در محل این وزارتخانه انجام شد، گفت: اجرای این طرح از مهر سال 1400 شروع شد و تا شهریور سال جاری طی یک سال به پایان رسید.

او اضافه نمود: اجرای این طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی اقدام بی نظیری بود که در برنامه زمانی معین به همت دولت سیزدهم در استان خراسان جنوبی رقم خورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: تغییر پارادایم (الگو) های اکتشاف، انجام اکتشافات نظام مند، آموزش درون و برون سازمانی، ارتقای فعالیت های آزمایشگاهی، انجام بعضی مراحل آزمایشگاهی در محل پروژه و بایگانی نظام مند نمونه برداشتی از جمله مواردی بود که اولین بار در یک طرح زمین شناسی مورد توجه نهاده شد.

او اضافه نمود: طرح زمین شناسی، شناسایی و پی جویی ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی در برنامه زمان بندی خود اجرا شد که یک رکودشکنی در این حوزه محسوب می گردد.

جرجانی گفت: خروجی اجرای این طرح در خراسان جنوبی شامل 20 عنوان نقشه و در مجموع 60 برگ نقشه در سه لایه مطالعاتی زمین شناسی، ژئوشیمیایی و زمین شناسی مالی تهیه شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد: طرح تحول زمین شناسی در 15 هزار کیلومتر مربع از وسعت خراسان جنوبی با اعتبار 150 میلیارد تومان در شهرستان های بیرجند، سربیشه، قاینات و خوسف اجرا شد و اکتشاف 17 محدوده طلا، 60 محدوده مس، 25 محدوده نیکل نخستین بار در شرق کشور، 9 محدوده منیزیت، 6 محدوده سرب و روی از دستاورد های اجرای این طرح است.

او شناسایی 6 محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ ها (آگات، یاقوت، گارنت، زیرکن، آبانیت، اسفن و اسپروت) و شناسایی بیش از 570 ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن و روی را از دیگر دستاورد ها ذکر کرد.

جرجانی گفت: کاهش زمان فراوری اطلاعات پایه زمین شناسی و معدنی از سه سال به یک سال و تهیه 60 برگ نقشه های زمین شناسی، ژئوشیمیایی و زمین شناسی مالی با مقیاس یک پنجاه هزارم نخستین بار در کشور از دیگر دستاورد های طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: بعلاوه آنومالی حاصل از ژئوفیزیکی هوایی در منطقه اسفدن خراسان جنوبی به وسعت 25 کیلومتر مربع شناسایی شد.

او با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول زمین شناسی در مرحله بعدی در شهرستان نهبندان در دستور کار قرار گرفته است گفت: مرحله نخست این طرح با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد.

خراسان جنوبی سال گذشته به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد که بار دیگر ظرفیت معدنی این استان را نمایان کرد تا با فراوری و تکمیل اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی معدن، نویدبخش افزایش سرمایه گذاری در بخش صنایع معدنی باشد.

براساس توافق نامه سه جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای اجرای تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کشور، خراسان جنوبی به عنوان نخستین استان کشور برای اجرای این طرح برگزیده شد.

وبلاگ عمومی خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شناسایی123 محدوده معدنی در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی123 محدوده معدنی در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید