ساخت ضد آفتاب خانگی

به گزارش وبلاگ عمومی، ضد آفتاب یک محصول موضعی است که از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید محافظت می نماید. طبق آمار منتشر شده از سوی آموزشگاه پوست آمریکا، تقریبا از هر 5 آمریکایی 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می گردد. ضد آفتاب محصولی ست که به یاری آن می توانید از اثرات مخرب نور بیش از حد آفتاب جلوگیری کنید. ممکن است عده ای بخواهند به دلایل مختلف ضد آفتاب خانگی خود را تهیه نمایند.

ساخت ضد آفتاب خانگی

اما قبل از این که بخواهید ضد آفتاب خانگی خود را درست کنید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. ابتدا باید متوجه باشید که تهیه کرم ضد آفتاب می تواند سخت باشد و این که امکان دارد که اندازه اثر بخشی ضد آفتاب خانگی از نمونه های موجود در بازار کمتر باشد. با توجه به نگرانی بعضی، مبنی بر خطر مواد به کار رفته در ضد آفتاب های تجاری، در این مقاله از مجله وبلاگ عمومی ، دستورالعمل ساخت انواع ضد آفتاب های خانگی را برای شما شرح خواهیم داد.

چه چیز یک ضد آفتاب را اثربخش می نماید؟

برای درک اینکه چه چیزی در اندازه اثربخشی ضد آفتاب نقش دارد، ابتدا بعضی از اصطلاحات استفاده شده برای توصیف ضد آفتاب ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

سطح SPF

اصلاح SPF مخفف ضریب محافظت در برابر آفتاب است. این یک تخمین عددی از اندازه محافظت محصول از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش (UVB) است، به همین علت از یک عدد برای نشان دادن SPF استفاده می گردد. آموزشگاه متخصصان پوست آمریکا توصیه می نماید حداقل از SPF 30 بهره ببرید.

طیف گسترده

ضد آفتاب های طیف گسترده (Broad-spectrum) از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش UVB و UVA محافظت می نمایند. در حالی که پرتوهای UVB ارتباط بیشتری با ایجاد سرطان پوست دارند، اشعه UVA هنوز هم می تواند به پوست شما آسیب برساند و به عمق لایه های پوست نفوذ نموده و چین و چروک را تسریع کند. به همین علت کرم ضد آفتاب با طیف گسترده برای محافظت در برابر آفتاب گزینه بهتری است.

سان بلاک یا ضد آفتاب

سان بلاک اصطلاحی است که برای توصیف محصولاتی که پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت می نمایند. سان بلاک روی سطح پوست قرار می گیرد و جذب نمی گردد. بیشتر محصولات ضد آفتاب حاوی سان بلاک هستند.

مواد موجود در ضد آفتاب های شیمیایی

معمولا محصولات ضد آفتاب بدون نسخه عرضه می شوند. این بدان معنی است که بیشتر مواد موجود در ضد آفتاب قبل از خرید باید از نظر کارایی و ایمنی ارزیابی شوند. در سال های اخیر، بعضی از مواد موجود در ضد آفتاب برای تسریع آسیب های پوستی و حتی ایجاد خطر سرطان مورد آنالیز قرار گرفته اند. اکسی بنزون، رتینیل پالمیتات و پارابن ها بعضی از موادی هستند که مصرف نمایندگان را نگران نموده است.

ضد آفتاب های طبیعی

ضد آفتاب های طبیعی معمولا فاقد ترکیبات و فیلترهای شیمیایی ضد آفتاب هستند. آن ها معمولا فاقد پارابن و بعلاوه ترکیبات اکسی بنزون، آووبنزون، اکتینوکسات، هموسلات و غیره هستند. بیشتر ضد آفتاب های طبیعی از مواد موثره گیاهان برای پوشاندن پوست و انعکاس اشعه UV از لایه های پوستی استفاده می نمایند. این مواد موثره بر خلاف مواد شیمیایی متشکل از مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند.

ضد آفتاب های مسدود نمایند اشعه فرابنفش

اکنون که بعضی از تعاریف را آنالیز کردیم، امیدواریم درک این که چه چیزی یک ضد آفتاب را اثربخش می نماید، معین شده باشد. ضد آفتاب ها اشعه های مضر فرابنفش UVA و UVB را منعکس یا پراکنده می نمایند، به طوری که نمی توانند به پوست شما نفوذ نمایند. پس از پراکندگی اشعه، مواد آلی، اجزای خامه ای مانند فرمول های ضد آفتاب، اشعه خورشید را جذب نموده و انرژی را به صورت گرما روی پوست شما پخش می نمایند.

اما یک نکته در خصوص ضد آفتاب هایی وجود دارد که خودتان با مواد گیاهی مانند روغن دانه های گیاهی درست می کنید و آن این است که این ضد آفتاب های خانگی پوست را در برابر اشعه های ماورا بنفش محافظت می نمایند، اما حاوی فیلتر قوی UV نیستند. بدون فیلتر دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی یا ماده شیمیایی دیگری که ثابت شده است اشعه ماورا بنفش را پراکنده یا منعکس می نماید، هیچ ضد آفتابی به محافظت از پوست شما یاری نمی نماید. به همین علت در اوایل امسال، FDA نیازهای خود را برای محصولات ضد آفتاب به روز کرد. برای این که محصولات ضد آفتاب به طور کلی ایمن و موثر شناخته شوند، باید دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی داشته باشند.

طرز تهیه ضد آفتاب خانگی

دستورالعمل های مختلفی برای تهیه ضد آفتاب وجود دارد، اما تعداد کمی از آن ها از پوست شما در برابر اشعه UVB و UVA که باعث سرطان می شوند، محافظت می نمایند. در ادامه روش تهیه یک ضد آفتاب خانگی را برایتان در نظر گرفتیم.

ضد آفتاب آلوئه ورا و روغن نارگیل

آلوئه ورا ماده فعال خوبی برای دستیابی به یک ضد آفتاب خانگی است. ثابت شده است که این ماده هم از سوختگی پوست جلوگیری می نماید و هم در درمان آن موثر است.

نکته: توجه داشته باشید این دستورالعمل ضد آب نیست و باید مرتبا استفاده گردد.

مواد لازم:

  • روغن نارگیل: 1/4 پیمانه (دارای SPF 7)
  • پودر اکسید روی: 2 قاشق غذاخوری (یا بیشتر)
  • ژل خالص آلوئه ورا: 1/4 پیمانه
  • روغن عصاره گردو: 25 قطره (برای رایحه و تقویت SPF)
  • کره شی یا شی باتر: 1 پیمانه یا کمتر

طرز تهیه:

  1. همه مواد را به جز اکسید روی و ژل آلوئه ورا در یک قابلمه میانه ترکیب کنید. بگذارید کره شی و روغن ها روی حرارت میانه با هم ترکیب شوند.
  2. قبل از اضافه کردن ژل آلوئه ورا بگذارید ترکیب چند دقیقه خنک گردد.
  3. قبل از افزودن اکسید روی اجازه دهید مواد کاملا خنک شوند. خوب اطمینان حاصل کنید که اکسید روی خوب با مواد ترکیب گردد.
  4. ترکیب نهایی را در ظرف شیشه ای ریخته و در جای خشک و خنک نگه دارید.

اسپری ضد آفتاب خانگی

برای تهیه یک اسپری ضد آفتاب خانگی، ترکیب مواد را همان طور که در بالا شرح داده شد، منهای کره شی، با هم ترکیب کنید.

هنگامی که مخلوط کاملا خنک شد، می توانید کمی بیشتر ژل آلوئه ورا و یک روغن حامل مانند روغن بادام که به خودی خود دارای SPF است به ترکیب اضافه کنید. سپس محلول را در یک بطری اسپری شیشه ای نگهداری کنید و در یخچال بگذارید.

ضد آفتاب خانگی برای پوست های چرب

اگر پوست چربی دارید، ضد آفتاب های چرب انتخاب خوبی برای شما نخواهند بود. اما بعضی از روغن های اساسی در واقع می توانند فراوری بیش از حد سبوم (چربی) روی پوست شما را اصلاح نمایند.

اگر نگران تجمع چربی روی پوست تان هستید، دستورالعمل بالا را دنبال کنید، اما روغن نارگیل با یک روغن حامل دیگر مانند روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین جایگزین کنید.

ضد آفتاب ضد آب خانگی

در حالی که بعضی از دستور العمل های ضد آفتاب های خانگی ادعا می نمایند ضد آب هستند، اما در واقع هیچ روشی برای تهیه نسخه ضد آب ضد آفتاب های خانگی وجود ندارد. موادی که ضدآفتاب را ضد آب می نمایند، همان مواد کاملا فرآوری شده ای هستند که بیشتر سازندگان ضد آفتاب در پی روشی برای حذف آن ها می گردند. این مواد فقط در آزمایشگاه قابل فراوری هستند.

نتیجه گیری

حقیقت این است که، اطلاعات زیادی در خصوص ایده ضد آفتاب خانگی وجود ندارد. بدون داشتن مدرک شیمی یا سابقه دارویی، برای فرد سخت خواهد بود که اندازه اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم برای ضدآفتاب را محاسبه کند. شیمی دان ها سال ها یا حتی دهه ها زحمت می کشند تا محصولات ضد آفتاب را که از نظر FDA بی خطر و قابل قبول است، اصلاح و کامل نمایند. بنابراین، شانس ایجاد یک ضدآفتاب خانگی ایمن و موثر برای مقایسه با محصولات موجود در بازار بسیار کم است. با این حال دستورالعمل های متعددی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان ضد آفتاب های خانگی خود را با ترکیب چندین ماده طبیعی و بی ضرر تهیه کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "ساخت ضد آفتاب خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ضد آفتاب خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید