با بهترین سوغاتی های یزد آشنا شوید

به گزارش وبلاگ عمومی، شاید باورتان نشود اما بعضی از صنایع دستی و شیرینی جات خوشمزه تنها در یزد پیدا می شوند! یزد یکی از استان های معروف و با اصالت ایران است که غنای فرهنگ و اصالت آن چه در چهره شهر و استان و چه در آثار باستانی و حتی سوغاتی های این شهر هم ریشه دوانده است. از آن جایی که سفر به یزد یکی از پرطرفدارترین مسیرها برای مسافرین مختلف است، شناختن سوغات یزد می تواند یکی از نکات سفر کاربردی باشد که شما از آن اطلاع یابید.

با بهترین سوغاتی های یزد آشنا شوید

سوغاتی های معروف یزد در انواع مختلفی هستند که ما امروز در این مطلب می خواهیم تا معروف ترین آن ها را به شما معرفی کنیم. لطفا تا به انتهای این مطلب با ما در وبلاگ عمومی همراه باشید.

1- قطاب، لذیذترین شیرینیِ سوغات یزد

مگر کسی هم هست که قطاب یزد را نخورده باشد؟ قطاب یکی از معرف ترین شیرینی های محلی یزد است که به خاطر شهرت بسیارش، سوغاتی منتخب خیلی از مسافران شهر یزد برای دوستان و آشنایان خود است. این شیرینی به شکل یک توپ گرد است و لایه بیرونی آن سرخ شده و درون آن که ترکیبی است از شیر، زرده تخم مرغ، آرد گندم و ماست. پس از این که قطاب ها کاملا سرخ شدند آن ها را در پودر قند می غلتانند. قطاب شما آماده است، نوش جان!

2- سفال و سرامیک های سنتی یزد

یکی از شاخص ترین های سوغات یزد که بسیار معروف هم هست، وسایلی ساخته شده از سفال و سرامیک است که مرکز اصلی ساخت ان ها در میبد یزد قرار گرفته است. ظروف سفالی که در این خطه ساخته می شوند، معمولا در طرح های سفالی ساخت یزد از نقوش خورشیدی، ماهی و مرغ استفاده می شود و این طرح ها بر روی ظرف های لعاب دار، ساده و کاشی و سرامیک اجرا می شوند.

3- باقلوا، خوشمزه ترین سوغات یزد

باقلوا یکی از شیرینی های معروف و محبوب یزد است که اگر نامش را در کنار دیگر رقبایش همچون باقلوای عربی و یا باقلوای استانبولی قرار دهیم، قطعا برنده این کارزار؛ باقلوا یزد است. باقلوا یزدی را با استفاده از هل، پودر بادام، پودر قند و گلاب درست می نمایند. این شیرینی در انواع مختلفی با طعم های نارگیل، بادام و پسته ای فراوری می شود و معمولا به 3 شکل لوله ای، لوزی و مربعی برش می خورد. البته باید این نکته را قید کنیم که تنها مرکز پخت و فراوری باقلوا در ایران یزد نیست و این شیرینی خوشمزه در تبریز و قزوین هم فراوری می شوند اما به هر حال این نوع باقلوا، یکی از معروف ترین های سوغات یزد می باشد.

4- ترمه، پارچه ای اصیل و کاملا یزدی

ترمه نوعی پارچه منقش شده به طرح های بته جقه، شاخ گوزنی و شاه عباسی است که از نخ، ابریشم، کرک الوان تار و پودش به هم بافته می شود. ترمه های اولیه همه با دست بافته می شدند اما بعدها درست کردن این پارچه صنعتی و نیمه صنعتی شد. قبل ترها مردم و مخصوصا زرتشتیان، پارچه ترمه ای ها را در مراسم های خاص استفاده می کردند اما امروزه این پارچه نفیس در خانه های بسیاری از مردم مورد استفاده است. انواع ترمه های مختلف را می توانید تحت نام شال رضایی، شال یزدی، شال چارقدی و بسیاری از شال های دیگر در یزد بیابید.

5- زیلو، زیرانداری مستحکم و خنک!

قدمت زیلوسازی در بین سوغات یزد به قبل از ورود اسلام به ایران باز می شود. مرکز زیلوبافی هم میبد یزد است و محبوبیت آن به این خاطر است که زیراندازی خنک است و به خاطر همین ویژیگیش، در دوره روزهای گرم تابستان بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. محبوبیت زیلو به قدری زیاد بود که به آن به چشم یک کالای صادراتی نیز نگاه می نموده اند. قدیمی ترین زیلوی دنیا هم اکنون در مسجد جامع شهر میبد قرار گرفته است. در بافت زیلو از پنبه استفاده می شود و برای رنگ کردن آن از رنگ های طبیعی مثل روناس، پوست گردو، لاجورد و بعضی از دیگر رنگ های گیاهی استفاده می شود.

6- کیک یزدی معروف و خوشمزه

شاید اگر روزی از شما بدون مقدمه بخواهند تا یک مورد سوغاتی یزد را نام ببرید، بی معطلی به سراغ گزینه ای به نام کیک یزدی بروید! کیک یزدی از جمله شیرینی های بسیار خوشمزه و اصیل یزدی است که به خاطر خوش خوراک بودنش معمولا در اعیاد و یا مراسم های مذهبی بسیار از آن استفاده می شود. پخت این کیک بسیار آن است و هر کسی می تواند آن را در خانه خود بپزد. معمولا این شیرینی را با خلال بادام، کشمش و خلال پسته تزئین می نمایند.

7- دارایی بافی، پارچه ای ابریشمی و سوغات یزد

یکی از هنرهای اصیل یزدی ها که به جرات می توان گفت که امروزه به دست فراموشی سپرده شده است، دارایی بافی است. ماحصل دارایی بافی نوعی پارچه است که از ابریشم و رنگ طبیعی تهیه می شود. این پارچه که ساخت آن از 800 سال پیش مرسوم بوده، قبل ترها تنها مختص خانواده های اعیان و اشراف بوده و بیشتر برای رولحافی، آستری و استفاده هایی از این دست مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه از این پارچه برای رومیزی های سنتی و روتختی ها استفاده می شود.

8- حلوا اردکان یزد، خوراکی سنتی و مقوی

معمولا در سفره صبحانه ما ایرانی ها، حلوا ارده اردکان یزد که بسیار مقوی است نیز قرار می گیرد. حلوای اصل اردکان که بسیار خوشمزه و مقوی هم هست از شکر، ارده، کنجد و مواد غذایی سنتی فراوری می شود و هیچ ماده شیمیایی و یا افزودنی خاصی در خود ندارد و بسیار خوشمزه است. اگر به یزد سفر کردید، به عنوان سوغاتی یزد حلوا اردکان با خود ببرید.

9- چادر شب، پارچه سنتی یزدی ها

در بخش زارچ شهرستان یزد از توابع اردکان، بافت چادر شب در دو نوع پر هوادار بسیار رایج است. چادر شب صحرایی که ضخیم است و معمولا برای حمل محصولات کشاورزی و یا علوفه دام از آن استفاده می نمایند و راه راه است و چادر شب رختخواب پیچ که نازک است و بر روی آن نقش های مختلفی وجود دارد. چادر شب هم یکی از سوغات های یزد است.

10- لوز، خوراکی بسیار شیرین یزدی

یکی از شیرینی های محلی معروف یزدی ها که در استان های مختلف با مواد مختلفی تهیه می شود، لوز است. لوز یزدی را معمولا یا با بادام و بیدمشک، نارگیل و پسته درست می نمایند.

11- نقل یزدی، طعمی شیرین و بی نظیر

سوغات یزد آن هم از نوع معروفش، حاجی بادومی است. حاجی بادومی را با هل سبز پودر شده، مغز بادام، پودر پسته، پودر قند، آرد و روغن جامد آب نموده درست می شود. با این که در اقضی نقاط ایران حاجی بادومی درست می شود اما محصول یزد، معروف تر است.

12- شعربافی، هنری در دست فراموشی!

یکی دیگر از پارچه های سنتی یزدی ها، شعربافی نام دارد. شعربافی به این صورت است که بر روی دستگاه های چوبی توسط بانوان یزدی بافته می شد اما بعدها این صنعت کارگاهی شد و مردان هم این پارچه را بافتند. البته این هنر یزدی ها در دست فراموشی است.

12 تا از معروف ترین سوغاتی های یزد را به شما معرفی کردیم. برای سفر به یزد می توانید خرید بلیط هواپیما یزد و یا رزرو هتل یزد می توانید به وبسایت وبلاگ عمومی مراجعه بفرمایید. ضمن این که امکام خرید بلیط قطار هم به صورت آنلاین و یا حتی حضوری از وبلاگ عمومی میسر است. در آخر از شما خوانندگان گرامی می خواهیم تا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت

به "با بهترین سوغاتی های یزد آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بهترین سوغاتی های یزد آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید