عادت دادن بچه ها به میان وعده

به گزارش وبلاگ عمومی، به علت شکل گیری عادات غذایی در سنین پایین، از همین زمان باید مواد غذایی سالم در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد احتیاج او به وسیله وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه کرد. استفاده از یک میان وعده با ارزش غذایی مناسب مانند شیر، میوه، خرما.... در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می گردد. در حالی که

عادت دادن بچه ها به میان وعده

عادت دادن بچه ها به میان وعده

به علت شکل گیری عادات غذایی در سنین پایین، از همین زمان باید مواد غذایی سالم در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد احتیاج او به وسیله وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه کرد. استفاده از یک میان وعده با ارزش غذایی مناسب مانند شیر، میوه، خرما.... در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می گردد. در حالی که مصرف تنقلات غذایی کم ارزش به اسم میان وعده موجب کاهش دریافت مواد مغذی مورد احتیاج کودک از جمله پروتئین، ویتامین و املاح شده و زمینه را برای تاخیر رشد کودک مساعد می نماید.

از سوی دیگر، مصرف تنقلات تجارتی کم ارزش به علت زیادی نمک، چربی و شکر زمینه ساز بروز بیماری های مزمن (قلبی عروقی، چاقی و...) در دوران بزرگسالی است. به علاوه، این گونه تنقلات حاوی افزودنی های رنگی، نگه دارنده ها و طعم دهنده های مصنوعی است که مصرف بی رویه آنان موجب پرتحرکی بچه ها می گردد.

متاسفانه تغییر الگوی مصرف مواد غذایی در طول دهه های اخیر موجب جایگزینی تنقلات غذایی کم ارزش با میان وعده های غذایی مناسب و با ارزش شده است. احیای فرهنگ سازی غذاهای سنتی و به ویژه مصرف میان وعده های مغذی مانند خرما و کشمش می تواند موجب اصلاح عادات غذایی بچه ها گردد. میان وعده های غذایی مانند نان و پنیر، خرما، شیر، بیسکوییت، سیب، توت خشک، پرتقال، برای تغذیه بچه ها مناسب هستند.

نقش میان وعده غذایی

کودک باید هر روز حداقل پنج وعده غذا شامل سه وعده اصلی (صبحانه، ناهار، شام)و دو میان وعده بخورد. میان وعده غذای مختصری است که میان دو وعده اصلی به کودک داده می گردد.

از آنجایی که معده کودک کوچک است ولی احتیاج او به انرژی زیاد است. با خوردن سه وعده اصلی غذا احتیاجهایش تامین نمی گردد. باید به یاد داشت که میان وعده تنها سهم کوچکی در تامین احتیاجهای غذایی کودک دارد و هیچ گاه جای وعده اصلی را نخواهد گرفت.بنابراین میان وعده ها باید بین وعده های اصلی به کودک داده گردد. به طوری که دو تا سه ساعت با وعده اصلی غذایی فاصله داشته باشد. ساعت 7 صبح: صبحانه، ساعت 10 صبح: میان وعده ، ساعت 30/12: ناهار، ساعت 3 بعدازظهر: میان وعده، ساعت 6 عصر: شام، پیش از خواب: میان وعده.

میان وعده هایی مانند شیر پاستوریزه یا جوشیده شده، نان و پنیر، خرما، بیسکوییت، کیک، میوه، خشکبار مانند : بادام، گردو، پسته، کشمش، نخودچی، برگه ها، توت خشک و... برای تغذیه بچه ها مناسب است.

از دادن مواد غذایی چرب، شور، شیرین، مانند پفک، چیپس، یخمک و سایر تنقلات کم ارزش غذایی باید جدا خودداری گردد، چون خوردن این مواد غذایی اشتهای کودک را کم نموده و موجب می گردد تا نتواند غذای اصلی خود را بخورد.

تنقلاتی مانند چیپس و پفک علاوه بر کاهش اشتها، ذایقه کودک را به طعم شور عادت می دهد و احتمال به وجود آوردن مسائل تغذیه ای کودک در سنین بزرگسالی به ویژه پرفشاری خون بیشتر می گردد. خوردن شکلات هم دربچه ها در حد میانه مجاز است زیرا ذایقه کودک را به خوردن شیرینی عادت می دهد. بعلاوه مصرف غذاهای چرب و شیرین سبب پوسیدگی دندان ها و بروز چاقی در سنین بالاتر می گردد. مصرف بی رویه نوشابه هم به خصوص همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب، جذب مواد مغذی مانند کلسیم را مختل می نماید.

برترین میان وعده ها

برای برنامه ریزی میان وعده های کودک می توان پیشنهادهای زیر را به کار برد:

به جای مصرف بی رویه چیپس، پفک، غذاهای آماده، شیرینی ها، نوشابه، شکلات باید از انواع غلات بوداده مانند برنجک، ذرت بو داده، گندم برشته و... که تنقلات با ارزشی هستند، استفاده گردد.

انواع بیسکوییت ساده و سبوس دار حتی الامکان بدون کرم، کیک، کلوچه های خانگی که در تهیه آنها از مواد غذایی با ارزش استفاده شده، اگر به صورت میان وعده مصرف شوند، بخشی از انرژی مورد احتیاج روزانه را تامین می نمایند.

استفاده از حبوبات بو داده و برشته مانند عدس برشته شده و نخودچی، انواع مغزها (گردو، فندق، و...)می تواند بخشی از پروتئین مورد احتیاج روزانه را تامین کند (در تهیه آنها نمک به کار برده نشده باشد).

مصرف شیر همراه با بیسکوییت، کیک یا کلوچه یک میان وعده مناسب برای بچه ها است.

میوه ها میان وعده های مناسبی هستند و باید بچه ها را تشویق کرد که در فواصل وعده های اصلی از میوه ها استفاده نمایند.

انواع میوه های خشک مانند خرما، توت، برگه ها و قیسی و انجیر می توانند برای میان وعده مناسب باشند.

بچه ها می توانند انواع ساندویچ را با سبزی های گوناگون به اسم میان وعده مصرف نمایند. برای مثال، نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و گوجه فرنگی، نان و پنیر و خیار، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی و...

آب میوه های طبیعی نسبت به آب میوه های صنعتی ارجحیت دارند و این گروه اغلب تنها حاوی شکر، آب و اسانس است.

سالاد انواع سبزی ها هم به همراه یک یا دو قاشق ماست خنک می تواند به اسم میان وعده کودک انتخاب گردد.

دوغ یک نوشیدنی سالم است و می تواند جایگزینی مناسب برای نوشابه های صنعتی در برنامه غذایی کودک باشد.

6 نکته میان وعده ای

در هنگام دادن میان وعده به بچه ها باید، نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

1) میان وعده ها باید از میان چهار گروه اصلی غذایی(گروه شیر و لبنیات، گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ، مغزها و گردو، میوه و سبزی) انتخاب شوند که این امر خود موجب تامین بخشی از احتیاجهای تغذیه ای کودک و ایجاد تنوع و تعادل در رژیم غذایی او می گردد.

2) حداقل پانزده دقیقه زمان برای خوردن میان وعده غذای کودک در نظر گرفته گردد.

3) بین وعده های اصلی و میان وعده، باید حداقل دو تا سه ساعت فاصله گذاشته گردد. در غیر این صورت اگر فاصله کم باشد، کودک احساس سیری نموده و از مصرف وعده های اصلی غذایی خودداری می نماید.

4) اگر کودک در بین وعده اصلی غذا و میان وعده احساس تشنگی کرد، باید به او آب داده گردد زیرا اگر آب میوه بخورد، احساس سیری می نماید.

5) از دادن میان وعده هایی مانند شکلات، آب نبات، شیرینی، چیپس که فقط حاوی انرژی است، خودداری گردد.

6) میان وعده های غذایی کودک می تواند عادات غذایی درست و نادرست را در کودک ایجاد کند. با توجه به اینکه کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مسائل تغذیه ای بچه ها است و یکی از دلایل اصلی آن استفاده از یک برنامه غذایی نامناسب است. انتخاب میان وعده های غذایی مناسب مانند انواع خشکبار (پسته، بادام و...) همراه با میوه ها موجب افزایش آهن دریافتی کودک می گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "عادت دادن بچه ها به میان وعده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادت دادن بچه ها به میان وعده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید