گام بلند دانشمندان در درمان سرطان، لیپیدها زیر ذره بین می روند!

به گزارش وبلاگ عمومی، تصور کنید این توانایی را داشته باشید که به درون یک سلول سرطانی نگاه کنید و ببینید که چگونه با همسایگان خود، ارتباط می گیرد؛ در حال حاضر دانشمندان روش جدیدی را آزمایش می نمایند که در آن با آنالیز محتوای چربی سلول های سرطانی می توانند به این بینش دست یابند.

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان، لیپیدها زیر ذره بین می روند!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ عمومی ، این مطالعه به رهبری دانشگاه ساری اجرا شده است. در آن از سلول های سرطانی زنده نمونه برداری شده است و ترکیبات چربی درون آنها مقدار گیری شده است. این مطالعه برای آنالیز پاسخ سلول ها در برابر تغییرات محیطی اجرا شده است.

دکتر یوهانا فون گریشتن، از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی ساری، در مورد این مطالعه گفت: مشکل سلول های سرطانی این است که هیچ دو نفر شبیه به یکدیگر نیستند. این کار طراحی درمان خوب را سخت تر می نماید، زیرا بعضی سلول ها همواره بیش از سایرین در مقابل درمان مقاومت می نمایند. از آنجایی که مطالعه سلول های زنده زیر میکروسکوپ، پس از حذف آن ها از محیط طبیعی که در آن زندگی می نمایند، سخت است، ما از چربی ها نمونه برداری کردیم تا یک به یک به مطالعه آن ها بپردازیم.

به عنوان مثال، سلول های سرطانی پانکراس با استفاده از سیستم تک سلولی یوکوگاوا SS2000 از یک ظرف کشت شیشه ای برداشته می شوند. این سیستم سلول های زنده را با استفاده از لوله های کوچکی به قطر 10 میکرومتر استخراج می نماید که تقریباً نصف قطر نازک ترین موی انسان است.

با رنگ آمیزی سلول ها با رنگ فلورسنت، محققان می توانند قطرات چربی (ذخیره های مولکول های چربی درون سلول ها که تصور می گردد نقش مهمی در سرطان دارند) را در طول آزمایش کنترل نمایند.

محققان بعلاوه روش جدیدی را با استفاده از یک طیف سنج جرمی برای تکه تکه کردن لیپیدها در سلول ها توسعه دادند؛ این روش به محققان اطلاعاتی در مورد ترکیب لیپیدها می دهد. محققان متوجه شدند که سلول های مختلف ترکیبات چربی بسیار متفاوتی دارند. آنها بعلاوه دیدند که چگونه لیپیدها در سلول ها در پاسخ به آنچه در اطراف آنها می گذرد، تغییر می نمایند.

فعالیت این تیم بعلاوه بخشی از یک برنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی است، که در حال آنالیز اثرات تابش بر سلول ها است و در پی یافتن پاسخی برای این سوال است که چرا بعضی از سلول های سرطانی در مقابل پرتودرمانی مقاومت می نمایند.

این گزارش در phys.org منتشر شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "گام بلند دانشمندان در درمان سرطان، لیپیدها زیر ذره بین می روند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام بلند دانشمندان در درمان سرطان، لیپیدها زیر ذره بین می روند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید