مومیایی ها شیوع بالای کم خونی در مصر باستان را نشان می دهند

به گزارش وبلاگ عمومی، کم خونی یک عارضه پزشکی شایع به خصوص در میان زنان و بچه ها است، اما یک آنالیز نو بر روی مومیایی ها نشان می دهد که کمخونی یک عارضه کاملا شایع در میان بچه ها در مصر باستان هم بوده است.

مومیایی ها شیوع بالای کم خونی در مصر باستان را نشان می دهند

به گزارش وبلاگ عمومی پژوهشگران در دانشگاه پزشکی پاراسلسوس در سالزبورگ اتریش به رهبری استفانی پانزر، رادیولوژیست بالینی 21 جنازه مومیایی شده بچه ها مصر باستان را که در موزه های آلمان، ایتالیا و سوئیس نگهداری می شد، آنالیز کردند.

این مومیایی ها مربوط به پادشاهی قدیمی مصر (هزاره سوم پیش از میلاد) تا دوره امپراتوری روم (قرن چهارم پس از میلاد) بودند. این بچه ها در فاصله یک تا چهارده سالگی مرده بوند.

این پژوهشگران با استفاده از روشی به نام توموگرافی کامپیوتری (CT) تمام بدنی- یک تکنیک اسکن کردن که به اشیا آسیب نمی رساند- به طور کامل جمجمه های مومیایی ها و نیز استخوان های دست و پا راآنها را از لحاظ ناهنجاری های استخوانی ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که هفت نمونه (33 درصد) نشانه های کمخونی را نشان می دهند که در استخوان بزرگ شده بخش جلوییکاسه مغز، مشهود بود.

با این حال، پژوهشگران در خصوص یکی از مومیایی ها مربوط به یک کودک یک ساله، پژوهشگران از مشاهده بافت فراوان مغز استخوانی در سراسر جمجمه و ساختارهای استخوانی متصل به آن تعجب کردند. این پسربچه بعلاوه یک زبان درازشده داشت.

عارضه این پسربچه که امروزه تالاسمی نامیده می گردد، یک بیماری ارثی است که باعث می گردد بدن کمتر از حد طبیعی هموگلوبین فراوری کند. رشد بیش از حد بافت مغز استخوانی برای جبران کم خونی باعث رشد غیرطییعی استخوان های گونه ها و زبان هم می گردد.

گرچه تالاسمی امروزه به طور پیروز با انتقال خون و درمان با داروهای دفع نماینده آهن قابل درمان است. به نظر این دانشمندان این کودک احتمالا دچار کمخونی شدید بود و بدشکلی های اسکلتی او در نتیجه توسعه پیدا کردن مغز استخوان به وجود آمده است.

پژوهشگران می گویند دقیقا نمی دانند چرا کمخونی در مصر باستان اینقدر شایع بوده است، اما به عواملی احتمالی مانند کمبودهای تغذیه ای،اختلالات ارثی و عفونت اشاره می نمایند که همه آنها می تواندن باعث اختلال در جذب مواد مغذی از روده ها یا از دست دادن خون ار طریق آنها شوند.

دانشمندان بعلاوه به بیماری مالاریا به عنوان یک عامل خطرساز دیگر کم خونی اشاره می نمایند که در مصر باستان نسبتا شایع بوده است. این موضوع هنگامی تایید شد که یکی از گونه های انگل عامل بیماری مالاریا در انسان ها یعنی پلاسمودیوم فالسیپارم در یک آنالیز در سال 2008 در مومیایی های 3500 ساله کشف شد.

امروزه کم خونی قابل تشخیص است و در اغلب موارد می توان آن را درمان کرد.و اما در مصر باستان چنین امکاناتی وجود نداشت، بنابراین گمان می رود بسیاری از بچه ها به دلیل کم خونی یا عوارض آن مرده باشند.

منبع: همشهری آنلاین

به "مومیایی ها شیوع بالای کم خونی در مصر باستان را نشان می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومیایی ها شیوع بالای کم خونی در مصر باستان را نشان می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید