هدیه ویژه کاسب محله بهبودی ، ارسال سبزی و میوه رایگان برای نیازمندان

به گزارش وبلاگ عمومی، کاسب محله بهبودی به سبک و سیاق خاصی کار می نماید و تابلوهای مختلفی در مغازه اش دیده می گردد؛ از نوشته سوا کن جدا کن تا به افراد بی بضاعت رایگان میوه ارائه می گردد.

هدیه ویژه کاسب محله بهبودی ، ارسال سبزی و میوه رایگان برای نیازمندان

وبلاگ عمومی- رضا افراسیابی: اهالی خیابان بهبودی نشانی میوه فروشی آقا سید را به خوبی می دانند، کاسب خوش اخلاقی که قبل از اینکه به فکر سود و منفعت خودش باشد به رضایت مشتری اهمیت می دهد و معتقد است که اگر مشتری راضی از مغازه اش بیرون برود کسب و کارش رونق بیشتری می گیرد و زندگی اش پر از برکت می گردد. سید حسین فریمانی که اکنون 4 دهه از زندگی اش می گذرد و در زمینه کشاورزی و میوه فروشی تجربه 30 ساله دارد، بیش از 21 سال است که در خیابان بهبودی کار می نماید.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آقا سید اهل روستای فریمانه از توابع شهرستان سبزوار است و از نوجوانی پا به پای پدر در مزارع گیلاس، گردو و بادام کار نموده است. او در سال 1372 به تهران می آید و در مغازه میوه فروشی یکی از دوستانش مشغول به کار می گردد. آقا سید درباره شکل گیری این مغازه میوه فروشی حرف های جالبی برای گفتن دارد: قبلاً که در مغازه دوستم شاگردی می کردم تا امروز همواره سعی می کنم برخورد خوب و خدا پسندانه ای با مشتری داشته باشم. شاید به همین علت بود یکی از مشتری های آنجا به نام حاج مرتضی قرهی به من پیشنهاد داد که در مغازه او واقع در خیابان بهبودی میوه فروشی دایر کنم. از همان ابتدا که با یکی از دوستانم کار می کردم برای جذب مخاطب به شیوه سوا کن جدا کن اعتقاد بسیاری داشتم، چون هم مورد استقبال مردم نهاده شد و هم موجب رونق کسب و کارمان شد. همواره بیشتر از کسب در آمد رضایت مردم برای من اهمیت دارد و حاضرم از سود خود بگذرم، اما مردم راضی باشند، چون معتقدم رضایت مشتری برکت بیشتری به مال می دهد.

پخش سبزی و میوه صلواتی

سید حسین فریمانی که به محله بهبودی آمد تا مدتی مشتری چندانی نداشت، در حالی که او عادت نموده بود در مغازه پر از مشتری باشد. برای همین فکری به ذهنش رسید که هنوز هم آن را اجرا می نماید: آن روزها میوه یا سبزی را به طور چرخشی در برخی از روزها خیرات یا صلواتی برای آمرزش اموات یا شفای بیماران میان مشتری ها مجانی توزیع می کردم. این اتفاق نقش مهمی در شناخته شدن میوه فروشی و کسب اعتماد مردم داشت. این شیوه به کسب و کار من برکت خاصی داد و باعث رونق میوه فروشی ام شد.

باید اعتماد مردم را جلب کنیم

آن طور که کاسب هم محله ای برایمان تعریف می نماید اعتماد حاج آقا قرهی به آقا سید نقش مهمی در پیروزیت او در کاسبی و کسب روزی حلال داشته است. آقا سید با ابراز نگرانی از اعتماد از دست رفته میان مردم از کسبه می گوید: همواره خدا را شاهد و ناظر بر اعمالم می بینم و حاضر نیستم برای عایدی بیشتر هر کار نادرستی انجام دهم. از طرفی اعتمادی که حاج آقا قرهی به من کرد برای من بسیار ارزشمند است و نمی خواهم او روزی از این اعتماد پشیمان بگردد. متأسفانه اعتماد میان مردم بسیار کم شده و به ندرت روابط کاری که ناشی از اعتماد دو طرف به یکدیگر باشد دیده می گردد.

سوا کن جدا کن داریم

این روزها میوه فروشی هایی که اجازه انتخاب میوه را به مشتری می دهند اگر نگوییم وجود ندارد باید بگوییم بسیار کم شده است. سنتی که در گذشته در میوه فروشی ها بسیار رایج بود. اما آقا سید هنوز به این شیوه کار می نماید و علت این موضوع را این گونه شرح می دهد: در سال های ابتدایی بازگشایی میوه فروشی وقتی برای سفر به شهرستان با قطار به راه آهن رفتم و برای تو راهی مقداری پرتقال گرفتم که بیشتر آنها گندیده و قابل خوردن نبود. همان جا خودم را جای مشتری گذاشتم و تصمیم گرفتم که درهم فروشی را کنار بگذارم. از آن موقع تا امروز مشتری ها در این میوه فروشی به سلیقه خودشان میوه انتخاب می نمایند و از این شیوه رضایت دارند.

مشتری هایم مثل خانواده ام هستند

این کاسب هم محله ای با مشتری هایش رابطه بسیار خوبی دارد و بیشتر افرادی که به میوه فروشی آقا سید می آیند مشتری ثابت او هستند. او مشتری هایی که به طور مستمر به میوه فروشی اش می آیند پسر خاله یا دختر خاله یا با عناوینی از این دست صدا می زند. آقا سید درباره رابطه خوبی که با مشتری هایش دارد می گوید: کسی که وارد مغازه می گردد مثل عضوی از خانواده خود می دانم و سعی می کنم خاطره خوبی از این میوه فروشی داشته باشد. به حلال بودن پولی که در می آورم بسیار اهمیت می دهم و برای این موضوع همواره مقداری بیشتر از آنچه مشتری خواسته به او می دهم. به قول قدیمی ها سعی می کنم کفه ترازوم خالی نباشه. از طرفی اگر کسی به همراه فرزند کوچکش به مغازه بیاید سعی می کنم میوه نوبرانه آن فصل را به آن کودک بدهم.

این کاسب هم محله ای درباره پیروزیت در کاسبی نیز این گونه شرح داد: برای پیروزیت در کاسبی باید مردمدار بود و با احترام و ادب با آنان برخورد کرد. در هر شغل و هر محلی با رعایت اخلاق، احترام به مردم و ارائه کار با کیفیت به آنها می توانیم پیروز بشویم. برخی از روزها که با تأخیر میوه ها را از میدان به مغازه می آورم مشتری هایم منتظر می مانند تا جنس مورد نظر را از من تهیه نمایند که این برای بسیار ارزشمند است.

نیازمندان هم از میوه های مغازه ام سهم دارند

در گوشه ای از این میوه فروشی نوشته ای با این مضمون که به افراد بی بضاعت به طور رایگان میوه ارائه می گردد جلب توجه می نماید. آقا سید در باره این کار می گوید: همواره در پی راهی برای یاری به کسانی که برای تهیه مایحتاج زندگی شان مشکل دارند بودم تا اینکه این موضوع را با یکی از دوستانم در میان گذاشتم و این تابلو را زدم تا افراد نیازمند هم از میوه ها مغازه ام سهم داشته باشند. گاهی اوقات هم به وسیله یکی از اهالی محل که شخص خیری است و شناخت خوبی از شهروندان دارد به رایگان برای آنها میوه می فرستم. از مشتری های ثابت هم خواسته ام اگر چنین افرادی را می شناسند به من معرفی نمایند تا قدم خیری را برای آنها برداریم. برای مشتری های سن و سال دار هم علاوه بر تحویل میوه در جلوی منزل مایحتاج دیگر آنها را برایشان تهیه می کنم، چون به تأثیر دعای خیرشان خیلی اعتقاد دارم.

سختی های میوه فروشی

آقا سید میوه فروشی را از کشاورزی سخت تر می داند و درباره ویژگی های این کار می گوید: میوه فروشی هم مثل هر شغل دیگری سختی های خاص خود را دارد. هر میوه ای با توجه به شرایط خودش نیاز به نوع خاصی از نگهداری و رسیدگی دارد. یک میوه فروش برای تهیه میوه مرغوب باید در ساعت های اولیه بامداد به میدان میوه و تره بار برود که خود من همواره ساعت 3 نیمه شب این کار را انجام می دهم. بی خوابی این کار سخت ترین بخش آن است.

--

* منتشر شده در وبلاگ عمومی محله منطقه 2 به تاریخ 1393/05/15

منبع: همشهری آنلاین

به "هدیه ویژه کاسب محله بهبودی ، ارسال سبزی و میوه رایگان برای نیازمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدیه ویژه کاسب محله بهبودی ، ارسال سبزی و میوه رایگان برای نیازمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید