عکس تازه تلسکوپ هابل از کهکشان های عجیب و غریب

به گزارش وبلاگ عمومی، ایسنا نوشت: هابل از رژه کیهانی Arp-Madore 2105-332 پرده برداری نموده است که کهکشان هایی را به نمایش می گذارد که به زیبایی در یک چشم انداز آسمانی در کنار هم قرار گرفته اند.

عکس تازه تلسکوپ هابل از کهکشان های عجیب و غریب

تلسکوپ فضایی هابل یک بار دیگر ما را با یک چشم انداز آسمانی شگفت انگیز روبرو نموده است و این بار نه تنها یک کهکشان، بلکه یک مجموعه کامل از کهکشان ها را که به شکل منظمی مانند ستاره ها در کنار هم قرار گرفته اند، به تصویر کشیده است.

این ویترین کیهانی که به وسیله چشم تیزبین هابل مشاهده شده است، پایکوبی پیچیده اجرام آسمانی را در دوردست های دنیا ما آشکار می نماید.

به نقل از آی ای، احتمالاً تا به امروز درباره ادغام کهکشان ها شنیده اید. یک اتفاق آسمانی که می تواند فاجعه آمیز یا خلق نماینده باشد. دو کهکشان در یک پایکوبی کیهانی در هم تنیده شده اند که گاهی منجر به تولد یک کهکشان تازه و بزرگتر می گردد. این نمایشی باشکوه از پویایی آسمانی است که هابل آن را مستند نموده است.

تصویر تازه هابل نه تنها یک منظومه کهکشانی در حال تعامل را به تصویر می کشد، بلکه رشته ای از کهکشان ها را نیز به تصویر می کشد که بر حسب تصادف کیهانی، در صفوفی منظم قرار گرفته اند و چشم انداز ای بصری ایجاد می نمایند که هم فریبنده و هم الهام بخش است.

ستارگان این نمایش کیهانی Arp-Madore 2105-332 نام دارند که در فاصله خیره نماینده 200 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی میکروسکوپ(Microscopium) واقع شده است. با وجود فاصله ظاهری بین آنها در این تصویر، آنها همسایه های کیهانی بکدیگر هستند و به میزان کافی نزدیک هستند تا تأثیر گرانشی روی یکدیگر اعمال نمایند.

در سمت چپ این تصویر با صفی از کهکشان ها روبرو می شویم که اطلاعات ارزشمندی برای ستاره شناسان دارند و به عنوان مختصاتی در نقشه وسیع کیهانی عمل می نمایند.

اصطلاح کهکشان های عجیب و غریب یک اصطلاح علمی است که به وسیله ستاره شناسان برای توصیف کهکشان های غیر عادی استفاده می گردد.

یک کهکشان عجیب و غریب، کهکشانی با میزان، شکل یا ترکیب غیرعادی است. بین 5 تا 10 درصد کهکشان های شناخته شده تحت عنوان عجیب و غریب طبقه بندی می شوند. ستاره شناسان دو نوع کهکشان عجیب و غریب را شناسایی نموده اند که شامل کهکشان های تعاملی و هسته های فعال کهکشانی(AGN) است.

هنگامی که دو کهکشان به یکدیگر نزدیک می شوند، نیروهای گرانشی متقابل آنها می تواند باعث گردد که آنها اشکال بسیار نامنظمی پیدا نمایند. اصطلاح کهکشان عجیب و غریب و کهکشان تعاملی اکنون مترادف شده اند، زیرا شکل بیشتر کهکشان های عجیب و غریب به چنین نیروهای گرانشی نسبت داده می گردد.

کهکشان های Arp-Madore تحت این دسته بندی مجذوب نماینده قرار می گیرند و ویژگی های منحصر به فردی را به نمایش می گذارند که بر اثر ادغام، فعل و انفعالات گرانشی و دیگر پدیده های کیهانی شکل گرفته اند.

تلسکوپ فضایی هابل همچنان به کشف اسرار کیهان ادامه می دهد و تصاویری شگفت انگیز از زیبایی بی حد و حصر آن به ما ارائه می دهد.

همین طور که ما از این شکل گیری کهکشان هایی که به طور منظم در فضا ردیف شده اند، شگفت زده می شویم، یک بار دیگر به یاد شگفتی های گسترده ای می افتیم که فراتر از افق دید ما قرار دارند و هابل مجموعه ای خیره نماینده از این کهکشان ها را در فضا ثبت می نماید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "عکس تازه تلسکوپ هابل از کهکشان های عجیب و غریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس تازه تلسکوپ هابل از کهکشان های عجیب و غریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید