علت ترس از رانندگی در خانم ها چیست؟

به گزارش وبلاگ عمومی، رانندگی احساسات متفاوتی را برای خانم ها برانگیخته می نماید و متأسفانه برای بسیاری از رانندگان این احساس، ترس است. دلایل زیادی وجود دارد که مردم از پشت فرمان نشستن می ترسند. بعضی از این ترس ها عبارت هستند از عدم موفقیت در آزمون رانندگی، ترس از رانندگی در بزرگراه ها و جاده ها و بسیاری از نگرانی های دیگر که در هر کسی به نحوی خودش را نشان می دهد. این ترس می تواند باعث گردد بعضی خانم ها به طور کامل رانندگی را کنار بگذارند.

علت ترس از رانندگی در خانم ها چیست؟

آیا شما هم جزء این افراد هستید؟ چه کاری می توان برای غلبه بر این فوبیا انجام داد؟ با ما همراه شوید تا دلایل، علائم و راه های برطرف این ترس را به شما آموزش دهیم.

دلایل اصلی ترس از رانندگی در خانم ها

امروزه به ترس های این چنینی یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی که با اضطراب و نگرانی همراه است فوبیا گفته می گردد. ترس از رانندگی هم یکی از فوبیا های رایج است که در هر دو علائم خفیف و شدید ظاهر می گردد.

برای بعضی از خانم ها، می تواند دلیل این ترس موراد زیر باشد:

  • دلهره یادگیری رانندگی
  • نگاه تمسخر آمیز آقایان (البته در ایران)
  • رانندگی به تنهایی
  • رانندگی با سرعت بالا
  • از دست دادن کنترل و تصادف
  • رانندگی در شب
  • گرفتاری در ترافیک
  • رانندگی در شرایط نامساعد جوی
  • رانندگی در مناطق نا آشنا
  • رانندگی در کنار وسایل نقلیه عظیم تر

اما برای بسیاری دیگر این اضطراب کلی است و از نشستن پشت فرمان می ترسند.

برای اغلب افراد ترکیبی از دلهره ها و نگرانی ها در موقعیت است که ایجاد یک ترس شدید را به همراه دارد. بعضی از متداول ترین محرک ها عبارت هستند از:

1. اضطراب عملکرد

این یک امر طبیعی است که با یادگیری یک مهارت جدید، هر انسانی بار مسئولیت را احساس می نماید. به ویژه هنگامی که پای امنیت در کار است. شما هنگام رانندگی علاوه بر سلامتی خود مسئول جان هر یک از مسافران و همراهان خود هستید و این مسئله برای شما فشار های زیاد روانی را به همراه دارد. بسیاری از خانم ها نسبت به توانایی قبول این مسئولیت احساس ناراحتی می نمایند.

2. ترس از جاده خارج از شهر

زمانی که در جاده و یا عظیمراهی قرار می گیرید با دیدن راستا سفر و یا حرکت همه نوع وسیله حمل و نقل، دلهره و اضطراب جایش را به آرامش داده و رانندگی برای شما سخت می گردد.

3. تجربه بد

محتمل است هرکسی در گذشته درگیر یک تصادف بوده باشد که می تواند به شدت تحت تأثیر تجربه آن قرار گیرد. خاطرات و تجربه های تلخ و ناگوار در گذشته، خاطراتی مانند تصادف کردن و از دست دادن یکی از عزیزان، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد این فوبیاست. البته گاهی حتی چیزی ساده تر مانند رانندگی در شرایط بد آب و هوایی، گم شدن یا گرفتاری در ترافیک و تجربیات شخصی می توانند عامل ایجاد چنین مسئله ای باشند.

4. ترس از پلیس

در حالی که ما می دانیم پلیس، خدمات آتش نشانی و تیم های آمبولانس برای یاری به ما در خیابان ها هستند، اما بعضی از مردم با دیدن این چهره ها دچار فشار بالای عصبی شده و از ترس شدیدی رنج می برند. این ترس می تواند به دلیل اعتماد به نفس پایین و عدم خود باوری نیز باشد.

5. کلستروفوبیا

کلاستروفوبیا claustrophobia به ترس از گیر کردن در یک مکان تنگ و راه گریز نداشتن در محیط های بسته گفته می گردد. افرادی که از این اختلال رنج می برند همه کار می نمایند تا در محیط ها و موقعیت های تحریک نمایندۀ ترس شان قرار نگیرند و دچار اضطراب و وحشت زدگی ناشی از آن نشوند. این ترس فقط شامل در ماشین نشستن نیست، بلکه قرار دریافت در جاهایی همچون مترو و آسانسور و حتی اتاق در بسته نیز برای این افراد سخت و گاهی غیر ممکن است.

علائم ترس از رانندگی در خانم ها

علائم فوبیای رانندگی یا اضطراب در افراد مختلف متفاوت است، اما به طور معمول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • احساس دلهره شدید
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • عرق کردن کف دست ها
  • بی نظمی و تنگی نفس
  • دهان خشک

بعضی خانم ها لزوماً چنین علائمی جسمی را تجربه نمی نمایند، بلکه به سادگی از مسئله رانندگی اجتناب می نمایند و به طور بالقوه ترس خود را از دوستان و خانواده پنهان نگه می دارند. دلیل اصلی این افراد برای رانندگی نکردن، عدم وجود علاقه است؛ اما جالب است بدانید که دروغ می گویند. پس اگر کسی را می شناسید که متوجه شده اید مدت طولانی در پشت فرمان نبوده است و یا شاید هرگز به دنبال رانندگی نرفته است، خیلی سریع و بدون درنگ این مقاله را برای او ارسال کنید.

راه های برطرف ترس از رانندگی

اگرچه همه موارد لزوماً قابل درمان نیستند، اما دست کم بعضی از اقدامات عملی وجود دارند که با انجام آن ها و با گذشت زمان می توانید تنش موجود را کاهش دهید.

1) در نظر دریافت خطرات بیرون از ماشین

این یک واقعیت است که در زندگی مسائل عظیم تر از رانندگی و موقعیت های خطرناک تر از درون ماشین قرار دریافت وجود دارد. پس ابتدا لیستی از اتفاقاتی که ممکن است شما را در زندگی در معرض خطر قرار دهد و در شما استرس ایجاد کند تهیه کنید؛ نگاهی به آن ها بیندازید؛ درست است. تعداد این اتفاق ها کم نیست و ما هر روز با مرگ روبرو هستیم. پس دلیلی برای ترس وجود ندارد. این کار باعث کاهش سطح استرس عمومی شما می گردد. شاید با این کار به راحتی درک کنید که هنگام رانندگی هم می توان احساس اطمینان بیشتری داشت.

2) هر روز با ترس روبرو شدن

ترسیدن از رانندگی می تواند ما را به سمت کنار گذاشتن رانندگی سوق دهد. دوری از هر ترسی باعث تقویت آن می گردد. پس وقتی از چیزی دوری می کنیم، به صورت ناخودآگاه به ذهن این پیغام را می فرستیم که این کار به قدری تهدیدآمیز است که من از آن اجتناب می کنم و ذهن ناخودآگاه سعی می نماید با تقویت ترس ما را از آن منع کند.

بنابراین به دنبال روش هایی مانند حساسیت زدایی باشید. پس گام اول این است که اگر به ماشین دسترسی دارید، در حالی که خاموش است فقط در آن بنشینید. ممکن است ساعت ها، روزها، حتی هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا به مرحله بعدی بروید. سپس بعد از چند روز یا حتی چند هفته، فقط با رانندگی در اطراف خانه و کوچه های خلوت، تمرین خود را ادامه دهید. به این ترتیب وقت بگذارید تا به تدریج در مناطق پر رفت و آمد مشغول رانندگی شوید.

3) گوش دادن به موسیقی آرام

موسیقی تأثیر عمیق و فوری بر خلق و خوی دارد. بعضی از موسیقی ها، ضربان قلب را تنظیم می نمایند و بعضی، مانند موسیقی کلاسیک ملایم، اثر آرامش بخشی دارند. اگر به هنگام رانندگی بر ترس خود تمرکز می کنید، با گوش دادن به یک موسیقی دلچسب و مورد علاقه خود، می توانید فضای ذهنی و افکار خود را تغییر دهید.

خیلی زود متوجه خواهید شد که این کار آنقدر شما را آرام می نماید که شاید بعد از مدتی دیگر به آن نیاز نخواهید داشت.

4) رانندگی کردن با یک دوست قابل اعتماد و آرام

این مورد به این معنی نیست که فقط یک نفر را انتخاب کنید و هر کجا که می خواهید بروید، او حضور داشته باشد. نه! در مراحلی که ترس دارید از او یاری بگیرید تا کم کم شما قادر باشید به تنهایی یا در کنار افراد دیگر نیز رانندگی آرامی داشته باشید. به هنگام ترافیک یا در عظیمراه های شلوغ، وجود یک شخص آرام می تواند برای مدیریت سطح آرامش شما مفید باشد.

5) تمرکز کردن بر آرام نفس کشیدن

گاهی اوقات به خاطر استرس و اضطراب ممکن است دچار گرفتگی عضلات شوید. برای خلاصی از این حالت، نفس عمیقی بکشید و بازدم را به آهستگی و از راه بینی خارج کنید. سعی کنید در طول رانندگی و زمانی که به شما حمله استرسی دست می دهد، روی تنفستان تمرکز کنید تا عضلاتتان آرام شوند. این کار باعث می گردد آرامش به شما برگردد. می توانید این فرآیند را 10 مرتبه با شمارش معکوس، برای هر نفس تمرین کنید.

6) از قدرت ذهن استفاده کردن

ذهن شما بسیار قدرتمند است. اگر این مسئله درست نبود اصلاً ترس از رانندگی وجود نداشت. اما شما می توانید از این قدرت برای ایجاد تغییرات مثبت بهره ببرید. تحقیقات نشان داده است که ما قادر به انجام کاری هستیم که بتوانیم آن را به راحتی تصور کنیم. حالا برای این کار دراز بکشید. چشمان خود را ببندید و چند بار به آرامی نفس بکشید. سپس تصور کنید که خود را در صفحه تلویزیون مشاهده می کنید. در ادامه شما با اعتماد به نفس وارد اتومبیل خود شده و قادر هستید رانندگی در شرایط مختلف را تحمل کنید و می توانید ماشین را به راحتی کنترل کنید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید به طور طبیعی اطمینان بیشتری خواهید داشت که در شرایط واقعی هم می توانید!

7) استفاده کردن از روش واقعیت مجازی (VR)

واقعیت مجازی فناوری است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می گیرد؛ کاربر بر اساس حرکت سر و بدن، با آن محیط مجازی تعامل برقرار می نماید؛ یعنی این روش مانند یک بازی ویدیویی عمل می نماید. در این روش رانندگان را در معرض موقعیت هایی قرار می دهند که از آن ها می ترسند. جالب است بدانید که وی آر درمانی، به عنوان یک درمان موثر در درمان فوبیای رانندگی شناخته می گردد.

8) مشورت کردن با روانشناس یا مشاور

گاهی اوقات فشار هایی که باید هر روز تحمل کنید، می تواند تأثیر منفی بر تمایل شما برای استفاده از ماشین داشته باشد. در کل راجع به مسائل زندگی خود به خصوص ترس هایتان با یک مشاور صحبت کنید. اجازه دهید بدن شما از این نوع استرس ها تخلیه گردد. صحبت کردن در خصوص ترس ها، راهی اصولی برای ذهن شماست تا یاد بگیرد چطور با آن کنار بیاید.

در موارد شدیدتر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (دارو های ضد اضطراب و دارو های ضد افسردگی) استفاده کرد و سپس بعد از کاهش علائم، روان درمانی را آغاز کرد.

9) بعضی راه حل های کلی

  • به هنگام رانندگی، همواره کمی شکلات یا شیرینی در ماشین داشته باشید و از رانندگی با معده خالی خودداری کنید.
  • قطع کردن نوشیدنی کافئین دار می تواند تأثیر تعجب آوری بر درمان اضطراب شما بگذارد. کافئین به عنوان یک محرک شناخته شده است؛ پس اگر دچار اضطراب شدید می شوید، بهترین کار این است که آن را به طور کلی قطع کنید.
  • استراحت کردن منظم در محل کار، پیدا کردن وقت ورزش، یوگا و مدیتیشن، همه می توانند به شما یاری نمایند.
  • هنگام رانندگی لباس های راحت بپوشید و به نظر دیگران توجه نکنید.
  • به افراد دیگری که در کوچه و خیابان برای شما بوق می زنند، بی اهمیت باشید و به اصطلاح دست و پایتان را گم نکنید.
  • در مواقع اضطرار، مثلاً وقتی که دیرتان شده و ماشین بنزین ندارد رانندگی نکنید.
  • می توانید با دوستان و خانواده تان صحبت کنید. ترس تان را با آن ها در میان بگذارید و چالش های پیش روی تان را تشریح کنید.
  • در صورت استفاده الکل، دارو یا خسته بودن و بالا بودن استرس و یا بدون گواهی نامه رانندگی نکنید. در این حالت ها احتمال تصادف بالا می رود و موضوع وخیم تر می گردد.

سخن پایانی

یادآوری این نکته مهم است که اگر دلهره ها و نگرانی های شما در خصوص رانندگی بیش از حد معمول است، باید به خود استراحت دهید و تا مدتی از رانندگی کردن دست بکشید. نیازی نیست به هر نحوی خود را مجبور به رانندگی و غلبه بر این ترس کنید؛ با گام های کوتاه آغاز کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که استرس شما کم شده است. امیدواریم از اطلاعاتی که در این مقاله درباره ترس از رانندگی با شما به اشتراک گذاشتیم، بهره کافی را برده باشید.

شما تجربه ترس از رانندگی را داشته اید؟ برای برطرف این ترس چکار کردید؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

شما می توانید با ترس از ارتفاع و راه های تشخیص و درمان آن نیز در این سایت آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "علت ترس از رانندگی در خانم ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت ترس از رانندگی در خانم ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید