با دریاچه های رنگارنگ ایران آشنا شوید

به گزارش وبلاگ عمومی، دریاچه های رنگارنگ ایران را می شناسید؟ وقتی نام دریا و دریاچه را می شنویم، معمولا رنگ آبی در ذهنمان تداعی می گردد، اما جالب است بدانید که دریاچه هایی نیز وجود دارند که رنگ آنها فرق دارد و معمولا در رنگ های صورتی، نارنجی یا قرمز خودنمایی می نمایند. اگر تمایل دارید با این دریاچه های رنگارنگ و متفاوت ایران بیشتر آشنا شوید در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا سری به گوشه و کنار ایران زده و این دریاچه های مجذوب کننده را بیشتر بشناسید.

با دریاچه های رنگارنگ ایران آشنا شوید

دریاچه های رنگارنگ ایران کجا هستند؟

دریاچه های رنگارنگ ایران کجا هستند؟ در کل ایران چند دریاچه رنگی وجود دارد که در منطقه ها شمالی، شمال شرقی، جنوب غربی و مرکز کشور پراکنده شده اند. هر کدام از آنها نسبت به شرایط محیطی، جغرافیایی و اکوسیستم موجود، ویژگی های خاص خود را دارند و همین امر موجب محبوب شدن هر کدام از آنها شده است. اما اغلب آنها به دلیل وجود باکتری هایی خاص در آنها تغییر رنگ داده اند. در ادامه قصد داریم 7 مورد از دریاچه های رنگارنگ ایران را به شما معرفی کنیم ، با ما همراه باشید.

1. دریاچه مهارلو شیراز

یکی از زیباترین دریاچه های رنگارنگ ایران، دریاچه مهارلو استان فارس است که به دریاچه صورتی نیز مشهور شده است. این دریاچه 24 هزار هکتاری که در 18 کیلومتری شیراز واقع شده است، بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو به شمار می رود، چرا که زیستگاه پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و پرندگان دیگری مانند حواصیل، مرغابی و اردک سبز می باشد. دلیل صورتی بودن آب دریاچه مهارلو، وجود جلبک سبز رنگی به نام جلبک دونالیا سالینا است که با افزایش دما و غلظت نمک، نوعی ماده بتاکاروتن فراوری می نماید و همین ماده موجب تغییر رنگ آب می گردد.

خوشبختانه این ماده برای اکوسیستم و اکوسیستم این منطقه ضرری ندارد. دریاچه مهارلو شیراز جزو دریاچه های فصلی محسوب می گردد که در تابستان کم آب شده و با شروع فصل بارندگی مجددا آب گیری شده و پر آب می گردد. البته در سال های اخیر به دلیل کاهش بارندگی ها، سطح آب دریاچه مهارلو نیز بسیار پایین آمده است. در فصل تابستان که آب دریاچه کاهش می یابد، مهارلو به یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران تبدیل می گردد و به همین خاطر در گذشته به این دریاچه، دریاچه نمک نیز می گفتند.

اگر تصمیم دارید به دیدن دریاچه صورتی مهارلو بروید، بهتر است از پاییز تا اواسط اردیبهشت این کار را انجام دهید تا بتوانید دریاچه را در روزهای پر آب خود ببینید. برای اینکه به دریاچه مهارلو برسید، باید پس از سفر به شیراز، جاده شیراز به فسا را در پیش بگیرید. بعد از طی حدود 60 کیلومتر، به روستای مهارلو خواهید رسید و از آنجا می توانید راهی دریاچه شوید.

2. دریاچه لیپار

یکی دیگر از دریاچه های رنگارنگ ایران، دریاچه لیپار است که در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار واقع شده است. این تالاب صورتی رنگ که نظر بسیاری از توریستان را به خود جلب نموده، به عنوان عروس چابهار نیز شناخته می گردد. تالاب لیپار از ساکن شدن آب دریای عمان میان دو کوه به وجود آمده است و علاوه بر چشم انداز چشم نواز خود، اکوسیستمی منحصر به فرد نیز ایجاد نموده است. جالب است بدانید که تالاب لیپار یکی از شورترین آب های دنیا را دارد. رنگ و گستره این تالاب به نسبت مقدار بارش و شرایط محیطی تغییر می نماید.

در فصول پر بارش، وسعت دریاچه لیپار به حدود 10 هکتار می رسد. اگر زمانی به دریاچه لیپار سفر کردید، می توانید از غرفه های اطراف دریاچه صنایع دستی بخرید، شترسواری را امتحان کنید و یا به پرنده نگری و عکاسی بپردازید. در اطراف این دریاچه، پوشش گیاهی متشکل از گیاهانی مانند گزنه، بلوط و نی وجود دارد و گونه های مختلفی از پرندگان، نرم تنان و ماهی ها را نیز می توان در این منطقه مشاهده کرد.

  • رنگ صورتی مایل به سرخ دریاچه لیپار

رنگ صورتی مایل به سرخ دریاچه لیپار که از دریاچه های رنگارنگ ایران است، به دلیل وجود نوعی جلبک است که در ترکیب با نوعی از باکتری ها، رنگدانه هایی فراوری میکند که منجر به رنگی شدن آب می گردد. برخی عوامل مانند کیفیت آب، حجم آب و یا مقدار فعالیت باکتری ها موجب تغییر رنگ آب دریاچه می گردد، به گونه ای که در برخی روزها رنگ آن صورتی مایل به سرخ و در برخی مواقع بسیار قرمز و سرخ می گردد. تالاب لیپار معمولا به صورت چهار فصل میزبان توریستان است اما اگر می خواهید در برترین زمان ممکن از این دریاچه دیدن کنید، بهتر است برنامه سفر خود را از اواسط زمستان تا بهار بچینید.

در این زمان مقدار آب تالاب و رنگ آن بسیار مجذوب کننده و دیدنیی است. برای رسیدن به این تالاب باید از چابهار وارد جاده ساحلی چابهار به گواتر شوید و پس از طی کردن 18 کیلومتر، به تالاب صورتی لیپار خواهد رسید.

3. گلفشان گمیشان

اگر می خواهید یکی دیگر از دریاچه های رنگارنگ ایران را ببینید، باید راهی استان گلستان شوید. گلفشان نفتلیجه یکی از جاذبه های توریستی بندر ترکمن محسوب می گردد که حدود هشت متر ارتفاع دارد. در بالای این گلفشان دریاچه ای تشکیل شده که از دهانه آن آب شور به همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می گردد. گل های این گلفشان خاصیت درمانی داشته و برای درمان بیماری هایی مانند دردهای مفصلی، بیماری های عصبی و گرفتگی عروق پیشنهاد می گردد. به تازگی، برخی از مسافرانی که به بازدید از گلفشان نفتلیجه می روند، ممکن است خوش شانس باشند و این دریاچه را به رنگ صورتی یا بنفش ببینند. دلیل این تغییر رنگ، وجود عنصر با ارزش ید در اطراف این دریاچه می باشد. در طول سال، فعالیت های زیرزمینی گلفشان تغییرات زیادی می نماید و شرایط آن همواره ثابت نیست.

اما احتمالا هر زمان که به دیدن گلفشان گمیشان بروید، می توانید فوران آب شور به همراه گاز را در مرکز آن ببینید. اگر گلفشان ها را به درستی نمی شناسید، بهتر است بدانید که آنها یکی از پدیده های جالب زمین شناسی هستند که از یک یا چند دهانه آتش فشانی تشکیل شده اند و گاهی از دهانه آنها گل و لجن خارج می گردد. گلفشان گمیشان در 15 کیلومتری شهر مرزی گمیش تپه واقع شده که فاصله بسیار کمی تا بندر ترکمن دارد.

4. مرداب هسل

مرداب هسل هم یکی دیگر دریاچه های رنگارنگ ایران است که در میان درختان سر به فلک کشیده چالوس قرار گرفته است. این مرداب وسعت چندانی ندارد و در پر آب ترین حالت خود، مساحت آن به یک هکتار هم نمی رسد. آب مرداب هسل از کف آن می جوشد و هیچ رود و جویباری به آن نمی ریزد، به همین خاطر حیات در مرداب هسل حالت سکون و ایستا دارد و زمان در آرامش و سکوت سپری می گردد. سطح آب این دریاچه به مقدار نیم سانتی متر از جلبک پوشیده شده و هیچ درز و شکافی در آن وجود ندارد. در قسمت هایی که سایه درختان بر دریاچه افتاده، رنگ جلبک ها سبز است. هرچه به سمت مرکز دریاچه پیش برویم، رنگ جلبک ها نارنجی شده و نهایتا در زیر نور خورشید به رنگ قرمز در می آیند.

در گذشته جانوران زیادی ساکن تالاب هسل بودند، اما با گذر زمان و به هم ریختن اکوسیستم، این گونه ها دیگر دیده نمی شوند. شاید یکی از دلایل محو شدن جانوران را بتوان باز شدن پای توریست به این منطقه و یا ساخت جاده و راه سازی در دل جنگل دانست. واژه هسل به معنای آب راکد و آبگیر فصلی است. مرداب هسل در هر فصل زیبایی های خاص خودش را دارد.

اگر در بهار راهی این منطقه شوید، مرداب هسل را غرق در رنگ سبز خواهید دید. در فصل تابستان مقدار آب مرداب کم شده و ممکن است زیبایی سایر فصل ها را نداشته باشد. اما اگر به رنگ های فصل پاییز علاقه مندید، در این فصل به سراغ هسل بروید تا بتوانید تابلویی چشم نواز از طبیعت نارنجی، قرمز و صورتی را به دیدن بنشینید. برای اینکه به مرداب هسل بروید باید ابتدا به جنگل معروف مشل موزی در چالوس رفته و از آنجا پیاده راه مرداب را در پیش بگیرید.

5. دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که این روزها خشک شدن آن بحث داغی شده و راهکارهای متعددی برای احیای آن بیان می گردد، یکی دیگر از دریاچه های رنگارنگ ایران به شمار میرود. دریـاچه ارومیه که در استان آذربایجان غربی واقع شده، بزرگترین آبگیر دائمی آسیای غربی به شمار می رود. آب این دریاچه که در حال حاضر احتیاج به توجه ویژه دارد، در برخی مواقع به رنگ نارنجی و سرخ در می آید. این امر به دلیل فعالیت موجودات میکروسکوپی موجود در دریاچه اتفاق می افتد. کاهش آب دریاچه و در نتیجه افزایش غلظت نمک موجود در آن موجب پررنگ تر شدن آب می گردد.

حیات وحش دریاچه ارومیه در نوع خود بی نظیر است، چرا که گونه های متعددی از پستانداران، پرندگان و آبزیان را در خود جای داده است. پوشش گیاهی دریاچه ارومیه نیز بسیار غنی بوده و حدود 550 گونه گیاهی را درون خود دارد. توریستان معمولا در فصل بهار و تابستان به دیدن دریاچه ارومیه می روند اما فصل پاییز و زمستان به دلیل سرمای هوا، این منطقه مشتری کمتری دارد. این دریاچه در 21 کیلومتری ارومیه و در مرز دو استان آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است.

6. دریاچه بختگان

یکی دیگر از دریاچه های رنگارنگ ایران، دریاچه بختگان است که در استان فارس واقع شده است. دریاچه بختگان که بزرگترین دریاچه فارس محسوب می گردد، از جاهای دیدنی نی ریز به شمار رفته و زیستگاه زمستانی پرندگانی است که از سمت روسیه و سیبری به هوای معتدل این منطقه پناه می آورند. در سال هایی که بارندگی خوبی اتفاق می افتد، انواع فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب چلیک، مرغابی و غاز به این منطقه آمده و زمستان را خود را اینجا می گذارنند. دریاچه بختگان، جزیره های کوچک و متعددی درون خود دارد. متاسفانه در سال های اخیر به دلیل احداث سد، حفر چاه های غیر مجاز و نهایتا خشکسالی های پی در پی، دریاچه بختگان به خشکی گراییده و اکوسیستم منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. خشک شدن این دریاچه موجب ایجاد شوره زاری وسیع و پخش شدن گرد و غبار در منطقه ها اطراف خواهد شد.

7. دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یکی از مهم ترین تالاب های استان فارس است که در دشت ارژن واقع شده و متاسفانه مانند بسیاری از دریاچه های موجود در کشور، در حال حاضر شرایط مساعدی ندارد. این دریاچه زیبا در منطقه ای خوش آب و هوا قرار گرفته و جزو منطقه ها تحت حفاظت نیز به شمار می رود. در زمان پرآبی، عمق این دریاچه به 6 متر می رسد. دریاچه پریشان یکی از جاذبه های توریستی استان فارس , دریاچه های رنگارنگ ایران به شمار می رود که هر ساله در فصل زمستان میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است. چمنزارها و دشت های اطراف این تالاب تفرجگاه هایی طبیعی را به وجود آورده که گونه های مختلف حیات وحش را نیز در خود جای داده است. از مهم ترین گونه های پرندگان موجود در تالاب پریشان می توان به گاوچرانک و دراج اشاره نمود.

لاک پشت ها نیز پرشمارترین گونه های دوزیست حاضر در این منطقه به شمار می روند. باز هم به دلیل حفر چاه های غیرمجاز، افزایش دما، خشکسالی و عملیات راهسازی، در حال حاضر بخش زیادی از مساحت این تالاب رو به خشکی کامل می رود، به همین خاطر بازدید از آن فقط در زمان های پربارش سال ممکن است شما را با صحنه زیبایی از دریاچه بختگان رو به رو کند.

اگر تصمیم دارید در سفر به استان فارس از دریاچه پریشان نیز دیدن کنید، بهتر است این کار را در روزهای ابتدایی بهار تا واپسین روزها انجام دهید. مانند اردیبهشت معمولا برترین زمان بازدید از دریاچه پریشان است ، زیرا محیط اطراف آن سرسبز، آب و هوای آن دلپذیر و احتمالا دریاچه نیز در پرآب ترین حالت خود واقع شده است. دریاچه پریشان در 15 کیلومتری شهر کازرون واقع شده است. برای دسترسی به آن باید از خروجی شرقی این شهر به سمت شیراز حرکت کنید. جاده دریاچه پریشان در فاصله 10 کیلومتری این بزرگراه در سمت راست واقع شده و جهت بسیار کوتاهی تا دریاچه دارد.

نتیجه گیری دریاچه های رنگارنگ ایران

در این مقاله به صورت مختصر با هفت مورد از دریاچه های رنگارنگ ایران آشنا شدید که هر کدام از آنها خواص و ویژگی های خاص خود را دارند. در سفرهای پیش روی خود به نقاط مختلف ایران می توانید بازدید از آنها را در برنامه خود بگنجانید. توجه داشته باشید که اگر قصد سفر به شهرهای مختلف ایران را دارید، می توانید به وسیله وبسایت وبلاگ عمومی نسبت به خرید بلیط و رزرو هتل اقدام کنید. توجه داشته باشید که کارشناسان حرفه ای وبلاگ عمومی به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی و ارائه پشتیبانی به شما هستند.

1.برترین زمان سفر به دریاچه لیپار چه فصلی است؟

اواسط زمستان تا بهار برترین زمان سفر به لیپار است.

2.دلیل تغییر رنگ دریاچه گلفشان چیست؟

وجود عنصر ید موجب بنفش شدن رنگ دریاچه گیشان می گردد.

3.چرا برخی مواقع آب دریاچه ارومیه پررنگ تر می گردد؟

دلیل اصلی آن کاهش حجم آب و افزایش غلظت نمک می باشد.

منبع: الی گشت

به "با دریاچه های رنگارنگ ایران آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دریاچه های رنگارنگ ایران آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید