ادغام و گسترش خدمات؛ راه حل یونیکورن شدن دیدی

به گزارش وبلاگ عمومی، یونیکورن دیدی چاکسینگ در فرایند تبدیل شدن به یک غول بزرگ فناوری هوشمند در دنیا، مرحله ادغام را نیز از سر گذراند. بر همین اساس می توانیم بگوییم بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا باید بازار خود را به صورت انحصاری به دست بیاورند و این رویکرد عموما به وسیله ادغام صورت می پذیرد.

ادغام و گسترش خدمات؛ راه حل یونیکورن شدن دیدی

در فهرست یونیکورن های دنیا، نام استارتاپ چینی دیدی چاکسینگ (DidiChuxing) در جایگاه دوم خودنمایی می نماید. این شرکت که در حوزه حمل ونقل آنلاین فعالیت می نماید، در کنار استارتاپ های بزرگ و شناخته شده ای مانند اوبر و لیفت قرار گرفته و با داشتن درآمد 56 میلیارد دلار، از جمله تک شاخ های قابل توجه در حوزه فناوری دنیا به شمار می رود. این کمپانی با داشتن 550 میلیون کاربر، خدمات خود را در بیش از 400 شهر در آسیا، آمریکای لاتین و استرالیا ارائه می دهد.

از سرمایه گذاری میلیونی تا درآمد میلیاردی

در سال 2012، Cheng Wei که سابقه 8 سال فعالیت در علی بابا را داشت، ایده راه اندازی تاکسی آنلاین را با هدف تسریع فرایند دریافت تاکسی، در قالب استارتاپی به نام DidiDache عملی کرد و با الهام از استارتاپ های بزرگ حوزه حمل ونقل آنلاین دنیا، مانند اوبر، فعالیت خود را شروع کرد.

اما دیری نپایید که دامنه خدمات این شرکت از سفارش تاکسی آنلاین فراتر رفته و امکان اجاره ماشین، حمل ونقل شرکت ها، خودروهای اشتراکی بین مسافران، اشتراک دوچرخه و دلیوری غذا نیز به آن اضافه شد.

همچنین امکان سفارش تاکسی برای روز آینده نیز از دیگر خدمات خلاقانه ای بود که در فرایند گسترش این استارتاپ برای تبدیل شدن به یک یونیکورن دنیای اضافه شد. خاتمه تنوع خدمات این کمپانی، نظر سرمایه گذاران را به سوی آن جلب کرد و شرکت تنسنت (Tencent) در سال 2012 مبلغ 15 میلیون دلار را روی این استارتاپ سرمایه گذاری کرد.

اگرچه این سرمایه گذاری در آن زمان، یک نقطه قوت محسوب شده و باعث رشد این کسب وکار شد، اما شاید در آن زمان، حتی بنیانگذار این استارتاپ نیز تصور نمی کرد که بتواند با یک سرمایه میلیونی، به ارزشی بیش از 50 میلیارد دلار برسد. دو رویکرد هوشمندانه در فرایند تک شاخ شدن این استارتاپ نمود ویژه ای دارند؛ یکی ادغام و دیگری گسترش دایره خدمات که در ادامه به این دو رویکرد می پردازیم.

ادغام با یک رقیب بزرگ

یونیکورن دیدی چاکسینگ در فرایند تبدیل شدن به یک غول بزرگ فناوری هوشمند در دنیا، مرحله ادغام را نیز از سر گذراند. بر همین اساس می توانیم بگوییم بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا باید بازار خود را به صورت انحصاری به دست بیاورند و این رویکرد عموما به وسیله ادغام صورت می پذیرد.

همزمان با استارتاپ DidiDache که تقریبا 55 درصد از بازار تاکسی های آنلاین چین را در دست داشت، رقیب این کمپانی، KuaidiDache نیز بخش به جامانده این بازار را از آن خود نموده بود.

گروه اول با حمایت تنسنت رونق پیدا نموده بودند و استارتاپ بعدی نیز تحت حمایت علی بابا، قدرت زیادی کسب نموده بود؛ اما خاتمه ادغام این دو استارتاپ در سال 2015 منجر به شکل گیری یونیکورنی به نام دیدی چاکسینگ شد که توانست رقابت در بازار تاکسی های آنلاین را در مقیاس دنیای رقم زده و به یکی از بزرگ ترین شرکت های صنعت حمل ونقل هوشمند تبدیل گردد.

تنوع در خدمات شاخص

تاکسی های اینترنتی، سفر اشتراکی، دیدیPremier، سفارش راننده، حمل و نقل برای سازمان ها، تاکسی های لاکچری، اشتراک دوچرخه، خدمات اقتصادی و دلیوری غذا از جمله خدمات اصلی است که این استارتاپ یونیکورن به مشتریان خود ارائه می دهد.

تنوع در خدمات و نوآوری در آنها، رویکردی است که این شرکت در فرایند رشد و توسعه خود اتخاذ نموده و نتایج قابل قبولی نیز در ازای آن دریافت نموده است. در ادامه نگاه ویژه تری به این خدمات خواهیم داشت.

تاکسی دیدی: این سرویس که بنای راه اندازی استارتاپ دیدی است، از همان سال 2012 وجود داشته و با هدف افزایش بهره وری راننده و تجربه کاربر ایجاد شده است. این شرکت هم اکنون با 500 شرکت تاکسیرانی در چین، ژاپن و برزیل شریک است.

سرویس سفر اشتراکی: این بخش با هدف یاری کردن به مسافرانی که راستا مشترک دارند، در سال 2015 اضافه شد و یکی از خدمات شاخص استارتاپ دیدی محسوب می گردد؛ چراکه با امکان انتخاب راستا اشتراکی، در وقت و هزینه کاربران صرفه جویی می نماید. طبق آمار موجود، این بخش در سال 2018 به طور روزانه بیش از 2.5 میلیون سفر اشتراکی داشت.

دیدی Premier: این بخش با هدف ارتقای خدمات تاکسیرانی در سال 2014 راه اندازی شد و سرویس های خاصی مانند تجهیزات ماشین، مثل جایگاه کودک و وسایل مناسب برای حمل ونقل معلولان را ارائه می دهد.

سفارش راننده: از دیگر خدمات شاخص و قابل توجهی که استارتاپ دیدی در سال 2015 به سرویس های خود اضافه نموده، درخواست راننده است. به این معنا که ممکن است افرادی ماشین داشته باشند اما به دلایلی نخواهند رانندگی نمایند، طبق سرویس مذکور، این افراد می توانند از شرکت دیدی یک راننده درخواست نمایند. این سرویس در سال 2015 در حدود 200 شهر به اجرا درمی آمد.

حمل و نقل در سازمان ها: توجه به احتیاج شرکت ها و سازمان ها نیز در دایره توجه گروه دیدی بود، به طوری که امکان سفارش وسایل حمل ونقل جهت سفرهای تجاری را به سازمان ها ارائه می دهد. سرویس های سازمانی این استارتاپ برای بیش از 170هزار شرکت فراهم است.

تاکسی لاکچری: خدمات حمل ونقل لوکس، یکی از خدمات خاص این استارتاپ است که در سال 2017 اضافه شده و خدمات لاکچری مانند اتومبیل های لوکس را ارائه داده و امکان سفرهای لوکس را برای مشتریان ثروتمندتر خود فراهم می نماید.

اشتراک دوچرخه: هر یک از بخش های استارتاپ دیدی در نوع خود می توانند یک کسب وکار جدید باشند و شاید بتوانیم بگوییم همین تنوع و گستردگی خدمات، یکی از دلایل اصلی یونیکورن شدن این شرکت محسوب می گردد.

به همین دلیل، سیستم به اشتراک گذاری دوچرخه نیز از دیگر بخش های خاص این کمپانی است که در سال 2017 راه اندازی شد و پلتفرم آن در سال 2018 روانه بازار شد. گفتنی است این شرکت دوچرخه های الکترونیکی را نیز به این بخش اضافه نموده است.

خدمات اقتصادی: در ژانویه سال 2019، استارتاپ دیدی از راه اندازی خط جدیدی در سیستم خدماتی خود رونمایی کرد که به وسیله یک برنامه جداگانه به نام (DiDi Finance) خدمات اقتصادی مانند بیمه ماشین، وام های شخص و بیمه پزشکی را شامل می گردد.

دلیوری غذا: استارتاپ دیدی در راستای تکمیل خدمات خود، در سال 2018 سیستم تحویل غذای آنلاین خود را نیز راه اندازی کرد.

پیش به سوی فناوری

اگرچه استارتاپ دیدی در رقابت با غول های فناوری هوشمند حمل ونقل دنیا قرار گرفته و در ردیف بزرگ ترین یونیکورن ها محسوب می گردد، اما این موقعیت های چشمگیر باعث نمی شوند که این استارتاپ از آینده فناوری دنیا غافل گردد.

گروه دیدی چاکسینگ به درستی فرایند روبه رشد فناوری را در سطح دنیا درک نموده و به همین دلیل نیز در سه شاخه هوش مصنوعی، بیگ دیتا و حمل ونقل هوشمند، به صورت جدی تری تمرکز نموده است.

مؤسسه تحقیقاتی دیدی در راستای بهینه سازی برنامه ریزی راستا حمل ونقل، بر فناوری های هوشمند و خصوصا هوش مصنوعی، تمرکز نموده است؛ به طوری که چندصد دانشمند در این مؤسسه مشغول تحقیق و توسعه هستند.

این استارتاپ با راه اندازی آزمایشگاه های هوش مصنوعی در پکن، سعی دارد از این فناوری نوین در راستای بهبود خدمات رانندگی هوشمند استفاده کند. تمرکز بر بیگ دیتا نیز از دیگر روینمودهای فناورانه این تک شاخ حوزه حمل ونقل آنلاین است، به این معنا که بتواند با ایجاد یک پلتفرم ابری، امکان کاربرد درست از داده ها و ایجاد یک موازنه دقیق بین میزان عرضه و تقاضا را در سیستم حمل ونقل فراهم کند.

منبع: مجله شنبه

به "ادغام و گسترش خدمات؛ راه حل یونیکورن شدن دیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادغام و گسترش خدمات؛ راه حل یونیکورن شدن دیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید