گردشگری یک بال پیشران تحول مالی ملایر به شمار می رود

به گزارش وبلاگ عمومی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، گردشگری یک بال پیشران تحول مالی ملایر به شمار می رود.

گردشگری یک بال پیشران تحول مالی ملایر به شمار می رود

تدوین اطلس جامع سرمایه گذاری ملایر فصل تازهی از تحول مالی شهرستان ملایر است که با تدبیر نماینده عالی دولت در این شهرستان با چهار پیشران جهانگردی، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن طراحی شده است.

پیشران هایی تحول زا که بر پایه برنامه محوری و تهیه بانک اطلاعاتی بنا شده و مسیر توسعه شهرستانی با 300 هزار نفر جمعیت و بیش از 340 اثر تاریخی شناسایی شده، دارای 2 برند دنیای مبلمان منبت و انگور و صدها ظرفیت مهم کشوری و دنیای را هموارتر نموده تا بتواند گام های خود را در رسیدن به تحول مالی محکم بردارد.

جهانگردی البته یکی از مهمترین ارکان دستیابی به توسعه و تحول مالی است و بر پایه برنامه محوری که فرماندار ویژه ملایر برای این پیشران مهم مالی نقشه راه ترسیم کرد و در گام نخست، 20 طرح مهم جهانگردی معرفی گردید تا در مسیر توسعه، با اجرای طرح های راهبردی به تکمیل و تدوین اطلس جامع سرمایه گذاری ملایر یاری کند.

از مینی ورلد گرفته تا مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر، ارگ باستانی نوشیجان تنها بنای خشتی دنیا، شهر زیرزمینی سامن، بازار سنتی ملایر، باغ تاریخی سیفیه، موزه لطفعلیان، منطقه حفاظت شده لشگردر، منطقه جهانگردی سد کلان، یخدان میرفتاح و ده ها اثر طبیعی و تاریخی و جاذبه های جهانگردی که بدون شک با تدوین اطلس تازه، می تواند نقشه جهانگردی و توسعه این شهرستان را تکمیل کند.

این در حالیست که جهانگردی کشاورزی ملایر نیز امروز یک رکن مهم دیگر صنعت جهانگردی در این شهرستان بشمار می رود، از جشنواره های کشاورزی گرفته تا انگور میراث مهم کشاورزی استان همدان و شهرستان ملایر با قدمتی بیش از 700 سال، که سه سال پیش به عنوان اولین محصول کشاورزی ایران در سازمان دنیای خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید تا جهانگردی در تکه تکه پازل تحول مالی این شهرستان و در کنار دیگر بخش های توسعه ای همانند صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و راه نقش راهبردی خود را ایفا نماید.

سال جاری دست اندرکاران ملایری بسیار خوب به برجسته کردن نقش جهانگردی کشاورزی پرداختند و در مهر فصل جهانگردی کشاورزی، جشنواره های پرمخاطبی همانند جشنواره شیره پزی سنتی مانیزان، خوشه برتر انگور، جشن برداشت انگور، جشنواره شوری سامن و جشنواره گردو و بادام علی آباد دمق را طراحی و اجرا کردند.

این جشنواره ها علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی، مسافران و جهانگردان بسیاری را به جنوبی ترین شهر استان همدان کشاند، رویدادهای مهم جهانگردی که بطور حتم از دید جهانگردان و علاقمندان به آئین و رسوم محلی پنهان نمی ماند.

مجموعه تفریحی و توریستی مینی ورلد یا دنیا کوچک به عنوان پروژه بزرگ جهانگردی و منحصر بفرد در خاورمیانه که از سال 1387 با هدف خلق 138 اثر شاخص تاریخی ایران و دنیا و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر ایجاد شد، امروز به عنوان یکی از مهمترین محرک های رشد مالی این شهرستان در کنار دیگر ظرفیت هایش بشمار می رود.

این طرح با وجود اینکه هنوز تکمیل نشده، در طول سال پذیرای مسافران و جهانگردان بسیاری است و هر ساله بالاترین آمار جهانگردان را در این شهرستان به خود اختصاص می دهد و در این راستا متولیان این مجموعه مهم جهانگردی، در صدد تکمیل بخش های مختلف آن هستند.

تا به امروز آثار شاخصی همانند تخت جمشید، برج پیزا، پل ورسک، آکروپلیس، برج ایفل، تاج محل، سی و سه پل، اهرام ثلاثه مصر، نیم تنه های شیلی، آرامگاه حافظ و آرامگاه خیام، کاخ خورشید، دیوار بلند چین، برج قابوس، آبشار نیاگارا، باغ مشاهیر و سردیس های مشاهیر ایران و دنیا، میدان شهدا و المان های شهدای خلبان در این مجموعه نصب شده یا در حال تکمیل است.

با تکمیل بخش بزرگی از این پروژه جهانگردی؛ رشد مالی و فرصت های شغلی بیشتری را در سایه صنعت جهانگردی به عنوان صنعت پاک و یکی از پیشران های توسعه، برای شهروندان ملایری به ارمغان آورد، این تنها یک گوشه از ظرفیت های جهانگردی این شهرستان است که با تکمیل آن، رنسانسی در صنعت جهانگردی ملایر، استان همدان و غرب کشور رقم خواهد خورد.

از ارگ باستانی نوشیجان در کنار ده ها و صدها اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان نمیتوان گذشت، تنها اثر به جامانده از دوران حکومت مادها در ایران که در 20 کیلومتری شمال غرب ملایر قرار گرفته است و طبق آنالیز های باستان شناسان، زندگی در سه دوره ماد، هخامنشی و اشکانی را در این منطقه نشان می دهد و در نوبت ثبت دنیای است و شهر دستکند سامن که در بستری از سنگ گرانیت ایجاد شده و هسته اولیه این سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان می دانند.

سخن گفتن از جاذبه های جهانگردی ملایر ساعت ها وقت قصد دارد، از ایجاد مجموعه بزرگ تفریحی و توریستی بام ملایر، منطقه جهانگردی سد کلان و تالاب آق گل تا شهر مدرن مبلمان منبت که ابر پروژه جهانگردی در این شهرستان است و در منظره تحول مالی ملایر تعریف شده است.

در میان ظرفیت های شاخص و بی نظیر جهانگردی ملایر، تمامی احتیاجمندی ها و اولویت هایی که می تواند مسیر تحول مالی در بخش جهانگردی را هموار کند، در قالب کمیته تخصصی جهانگردی تحول مالی شهرستان ملایر تعریف شد، کارگروهی که به گفته فرماندار ویژه ملایر هیچ مشابهی در تراز ملی و استانی ندارد و در نهایت به تهیه بانک اطلاعاتی و تدوین اطلس جامع سرمایه گذاری این شهرستان ختم می گردد.

سلمان اسماعیلی درباره اهمیت و نقش مهم این کارگروه و جهانگردی به عنوان یکی از پیشران های تحول مالی ملایر گفت: با ظرفیت ها و توانمندی هایی که در حوزه های مختلف به ویژه جهانگردی این شهرستان داریم؛ بدون شک با بودجه های دولتی نمیتوان به اهداف مورد نظر و تحول مالی رسید، به همین منظور مسیری را با عنوان کارگروه تحول مالی تعریف کردیم که هیچ مشابهی در تراز ملی و استانی ندارد.

وی پیرامون اینکه جهانگردی یک بال پیشران تحول مالی ملایر به شمار می رود، اضافه کرد: در این راستا چهار حوزه جهانگردی، کشاورزی، صنعت و معدن و مسکن را به عنوان پیشران های تحول مالی این شهرستان تعیین کردیم و برای هر کدام از این بخش ها برنامه های مختلفی طراحی شده که قابل اجرا و عملی است.

معاون استاندار همدان ادامه داد: علاوه بر تشکیل چهار کمیته تخصصی و اصلی زیرمجموعه کارگروه تحول مالی این شهرستان، یک کمیته زیرساخت نیز تعریف شده که اطلاعات این کمیته ها را جمع آوری و مبتنی بر 2 نهاده اصلی زمین و انرژی فعالیت می نمایند و در نهایت به 2 محصول GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) شهرستان و تبدیل اطلاعات به سرمایه گذاری می رسیم.

اسماعیلی ترسیم منظره جهانگردی را هدف اصلی این کمیته تخصصی عنوان و اعلام کرد: کمیته تخصصی جهانگردی وظیفه دارد ظرفیت های موجود و متناسب با بوم ملایر همانند مبلمان منبت، انگور، میراث فرهنگی، آثار تاریخی و میراث ملموس و ناملموس را شناسایی، دسته بندی و اولویت بندی و در تراز ملی و دنیای ظرفیت سازی کند.

فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه ایده ها و اولویت های جهانگردی باید تبدیل به طرح توجیهی شده و با جذب سرمایه گذار به مرحله اجرا برسد، ادامه داد: بام ملایر یک ظرفیت بزرگ جهانگردی است و با وجود این توانمندی ها، احتیاج به احداث شهر بازی مدرن و هتل چند ستاره داریم و با امکانات محیط زیستی مناسب در پی ایجاد ظرفیت هایی همانند تله کابین و مجموعه آفرودسواری هستیم.

اسماعیلی بعلاوه به دیگر ظرفیت های جهانگردی همانند سد کلان و کوشش برای ایجاد ورزش های آبی متناسب با این منطقه، تکمیل مینی ورلد، ساماندهی بازار مبل ملایر (32 متری) و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی به وسیله فعالان این هنر صنعت اشاره نمود و ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار را برای اجرایی کردن طرح ها و پروژه های مهم جهانگردی عمده ترین هدف این کمیته برشمرد.

بدون شک دنیای شدن مبلمان منبت ملایر یک موتور محرک برای توسعه این شهرستان بویژه در بخش جهانگردی بشمار می رود، شهری که با فعالیت بیش از 9 هزار استادکار و منبت کار و بیش از 25 هزار هنرمند شاغل در این حرفه که قادر به فراوری بیش از 60 درصد از مبلمان منبت کشور است، در جایگاه نخست دنیای این رشته صنایع دستی تکیه زده و فرماندار ویژه ملایر دغدغه توسعه هرچه بیشتر این هنر صنعت را دارد.

اسماعیلی در همین رابطه از ایجاد شهر مدرن مبل به عنوان یک مگاپروژه در شهر دنیای منبت خبرداد و آن را هدیه ای از سوی دولت سیزدهم به مردم ملایر و فعالان این صنعت دانست و گفت: اعتبار پیش بینی شده برای ایجاد شهر مدرن مبل بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است که بدون شک یکی از پایه های تحول مالی در شهر دنیای مبلمان منبت خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی ملایر به 20 طرح جهانگردی در این شهرستان اشاره نمود و گفت: کمیته تخصصی جهانگردی با دبیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی ملایر تشکیل و نخستین جلسه آن هفته گذشته تشکیل شد که مصوبات خوبی را در پی داشت.

ملایر از معبر به مقصد جهانگردی تبدیل می گردد

ابراهیم جلیلی اضافه کرد: با تشکیل این کمیته و اعضای آن، داده ها و اطلاعات مرتبط با جهانگردی جمع آوری و زمین های قابل واگذاری ظرفیت های خصوصی و دولتی شناسایی شد.

به گفته وی، این ظرفیت ها در قالب طرح توجیهی به بخش خصوصی و سرمایه گذار معرفی و واگذار می گردد تا بتوانیم در مقایسه با سالهای گذشته در حوزه جهانگردی، سرمایه گذاران خوبی را جذب کنیم و ماندگاری مسافر و جهانگرد را افزایش و ملایر را از معبر جهانگردی به مقصد جهانگردی تبدیل کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی ملایر یادآور شد: در نخستین جلسه کمیته تخصصی جهانگردی کارگروه تحول مالی شهرستان، تعدادی پروژه های نیمه کاره همانند هتل باغ تاریخی سیفیه، سوئیت های اقامتی و سفره خانه سنتی بام ملایر که متولی آن شهرداری است، شناسایی و معرفی گردید.

جلیلی هتل استقلال را از دیگر طرح های جهانگردی ملایر بیان کرد و اضافه کرد: واگذاری اراضی به وسیله راه و شهرسازی اجرا شده و پیگیری حل مسائل آن هستیم تا متناسب با کاربری آن احداث و راه اندازی گردد.

وی به قابلیت های واگذاری منطقه سد کلان به سرمایه گذار، بازار مبل اوقاف و امور خیریه، پروژه های تکیه ابوالفضل (ع)، اراضی محدوده تپه مصلی سامن، تملک خانه منصوری، احیای محلات قدیمی و بازارچه صنایع دستی به عنوان طرح های معرفی بخش جهانگردی این شهرستان اشاره و اعلام کرد: این طرح ها برای اجرا می تواند به سرمایه گذار واگذار گردد.

جلیلی ابراز امیدواری کرد: با شناسایی ظرفیت ها و توسعه زیرساختهای جهانگردی، ماندگاری مسافران و جهانگردان در ملایر افزایش یابد که این امر موجب رونق هرچه بیشتر تاسیسات اقامتی و جهانگردی و ایجاد و توسعه این تاسیسات در شان و جایگاه مردم ملایر گردد.

منبع: همگردی

به "گردشگری یک بال پیشران تحول مالی ملایر به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری یک بال پیشران تحول مالی ملایر به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید