سفر به یزد ، با حقایق جالب یزد آشنا شوید!

به گزارش وبلاگ عمومی، اگر می خواهید ببینید چگونه یک شهر می تواند در برابر گرما در دل کویر مقاومت کند می توانید به شهر توریستی ایران یعنی یزد بروید این شهر را با نام های متفاوتی می شناسند شهر بادگیر ها ، قنات ها و یا شهر خشتی اما از همه مهم تر شهر استقامت برترین نام است و برازنده این شهر می باشد .این شهر بسیار تاریخی بوده و باید از معماران و دانش آن موقع قدردانی کرد . البته با وجود معماری بی نظیری که دارد و در برابر شرایط آب و هوایی و کویر مقاومت می نماید نباید کوشش ها و صبر بی میزان مردم این شهر را هم نادید گرفت زیرا از همه بیشتر قابل قدردانی است . در ادامه با سفر به یزد و نمونه دانستنی هایی از یزد و حقایق جالب یزد با ما همراه باشید.

سفر به یزد ، با حقایق جالب یزد آشنا شوید!

سفر به یزد شهری در دل کویر را بهتر بشناسید :

1- از نمونه حقایق جالب یزد بدانید که شهری قدیمی اما نه چندان تاریخی است زیرا در سال 1310 احداث شده اما باز هم می توان با توجه به امکانات کم آن موقع دانش معماری را به زیبایی مشاهده کرد .

2- احداث این شهر در سال 1310 می باشد اما در اصل ریشه و یا قدمت اصلی این شهر مربوط به دوره ساسانیان است .

3- در اصل یزد نام این شهررا از کلمه های باستانی چون ((یشت)) یا یزت و ((یسن)) گرفته اند که دارای معنای ستایش ، نیایش ، پرستش و ایزد است .

4- شهر یزد در ابدا به نام های ((ایساتیس)) و ((دارالعباده)) هم نامیده می شده است .

5- از نمونه دانستنی هایی از یزد بدانید که بعد ها بعد از روی آوردن مردم به دین اسلام یعنی بعد از آمدن اسلام به کشور در دوران سلجوقیان یعنی در سال 504 هجری قمری شهر یزد ((دارالعباده)) نامیده شد زیرا این شهر را منطقه ای برای عبادت در نظر گرفته بودند .

6- در حال حاضر که که استان یزد تشکیل شده به خودی خود شهر یزد مرکز این استان کویری بوده و در دره ای بسیار بزرگ و خشک که محصور نیز می باشد واقع شده این حصار به وسیله رشته کوه های شیرکوه و خرانق کشیده شده است .

7- وسعت این شهرستان بی نظیر 2491 کیلومتر مربع است .

8- آب و هوای این شهر کویری با توجه به منطقه ای که در آن واقع شده است گرم و خشک و بیابانی است به همین علت هم می توان اختلاف دما را در روز و شب و تابستان و زمستان ااحساس کرد . پس تنها دو فصل دارد یعنی زمستان و تابستان که فصل گرما آن بسیار طولانی بوده که از اسفند تا مهر است و فصل سرمای کوتاه که از آبان تا اواخر بهمن می باشد .

9- در سفر به یزد بدانید که به علت زمستان خشکی که این منطقه دارد با کمبود آب روبرو است بعلاوه شرایط کویری بر مقدار این مشکل افزوده و باعث شده تا 28 درصد از وسعت استان یزد فاقد بهره برداری مالی باشد .

10- از حقایق جالب یزد بدانید که به علت آب و هوایی که این شهر دارد خانه ها و بناهای موجود در این شهر از خشت خام می باشند و به نوعی می توان گفت دومین شهر خشت خام و تاریخی دنیا می باشد .

11- از دانستنی هایی از یزد بدانید که خانه ها و بناهایی که در یزد ساخته می شدند هرکدام بر روی اصولی بودند اما برخی قسمت ها در بیشتر آن ها مشترک بود تا بتواند در سرما و گردش هوا و حتی جلوگیری از وزش باد ها و ریز گرد ها جلوگیری کند که می توان از این قسمت ها بادگیرها ، مناره ها ، گنبد ها را نام برد . البته نباید از این موضوع غافل شد که زیبایی خاصی هم به شهر می بخشیدند .

12- بعد از توضیحاتی که راجع به بناها و منطقه و آب و هوای این منطقه دادیم نوبت به مردم و ساکنان آن می رسد که می توان گفت جزو معدود شهرهایی در ایران هستند که نژادی تمامآ آریایی دارند و غیر ایرانی بسیار کم در آن ها دیده می گردد به همین علت هم است که زبان این مردم فارسی با لهجه یزدی می باشد .

13- در سفر به یزد بدانید که این قوم آریایی که این منطقه را تشکیل داده اند در حال حاضر در شهرستان یزد تعدادشان به حدود 600 هزار نفر می رسد اما به طور کلی استان یزد بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت دارد .

14- مردم با دین های مختلفی در این شهر زندگی می نمایند اما می توان گفت بیشتر آن ها مسلمان و مخصوصأ شیعه هستند البته گروه بزرگی هم زرتشتی را می توانید در این منطقه ببینید و طبق روال بیشتر شهر ها در ایران اقلیتی هم از یهودیان و مسیحیان در این مکان زندگی می نمایند .

15- در قرن هفتم و هشتم ایران به صورت مداوم مورد حمله مغول ها قرار می گرفت و همین امر باعث شد تا بیشتر دانشمندان به این منطقه پناه بیاورند و در اینجا به فعالیت های خود بپردازند .

16- این مردم فوق العاده باهوش و با پشتکار توانسته اند در سال 95 برای بیست و دو سال مداوم مقام نخست پذیرش کنکور سراسری کشور را از ان خود نمایند .

17- بعد از صحبت کردن در خصوص خصوصیات این منطقه و استان نوبت به فعالیت های صنعتی و تجاری آن می رسد که می توان گفت جزو شهر های آلوده ایران نیز است زیرا دارای 3000 هزار واحد صنعتی فعال در منطقه دارد که می توان از این واحد های صنعتی به صنایع بزرگی همانند نساجی ، فرش ، ذوب آهن ، فولاد ، ذغال سنگ ، کاشی ، کابل و فیبرنوری ، غذایی ، زرگری و طلاسازی اشاره نمود .

18- پس با توجه به واحد های صنعتی بسیاری که در این مطقه وجود دارد می توان استان یزد را پنجمین استان صنعتی در کشور گفت .

19- بعلاوه یزد دارای معادن بسیار مهمی نیز است که این موضوع به تنهایی باعث تحولات عظیمی در اقتصاد و عمرانی استان شده است .

20- در مجموعه حقایق جالب یزد بدانید که از فضاهای سبز این منطقه می توان به 12 پارک بزرگ و 153 پارک کوچک اشاره نمود .

منبع: همگردی

به "سفر به یزد ، با حقایق جالب یزد آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به یزد ، با حقایق جالب یزد آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید