تنظیم اهداف هفتگی چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت؟

به گزارش وبلاگ عمومی، همه افراد یاد گرفته اند که رویاهای بزرگ داشته باشند، اما هنگامی که نوبت در پی کردن رویاها در واقعیت می رسد کنار می کشند و کم می آورند. دلایل بسیاری برای این موضوع وجود دارد اما یکی از آن ها واضح تر از بقیه است اینکه تا به امروز تنظیم اهداف هفتگی که می توانند زندگی را تغییر دهند را یاد نگرفته اند.

تنظیم اهداف هفتگی چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت؟

به احتمال زیاد نمی دانید باید از کجا شروع کنید، اما بارها و بارها به مراحل بعدی کار خود فکر نموده اید. علاوه بر این ممکن است خود را ناامید کنید یا به دیگران اجازه دهید شما را از رسیدن به اهدافتان دور نمایند. اما نگران نباشید در این مطلب قصد داریم سیستم ساده اما کارآمدی را معرفی کنیم که امکان دستیابی به اهداف هفتگی را فراهم نموده و اطمینان و اعتماد بیشتری را برای رسیدن به اهداف بزرگتر برایتان فراهم می نمایند.

تنظیم اهداف هفتگی چه اهمیتی دارد؟

تنظیم اهداف هفتگی قدم کوچکی به نظر می رسد، اما گام مهمی در تکمیل پازل بزرگتر است. قرار دادن این قطعه ها کنار یکدیگر به صورت گام به گام و هفتگی برای رسیدن به هدف بزرگتر بر عهده شما است. دقت کردن به اهداف بلند مدت به معین گام های هفتگی مناسب و صحیح یاری نموده و فرد را در دنبال کردن وظایفش باانگیزه و مصمم نگه می دارد زیرا هر روز تازه فرصتی برای انجام آن کارها است.

پس از اینکه به صورت واضح معین کردید که چه هدفی دارید و می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید باید گام های کوچک هفتگی به سوی آن بردارید. با وجود اینکه باید این هدف، ایده یا دید را در فکر داشته باشید، اما پاسخ به این سوال هم مهم است برای رسیدن به آن هدف چه کارهایی را به صورت روزانه یا هفتگی انجام می دهید؟ در ادامه برنامه تنظیم اهداف هفتگی که می توانید برای تغییر دادن زندگی خود بهره ببرید را معرفی می کنیم.

با وجود اینکه یک هفته زمان نسبتا کوتاهی به نظر می رسد اما شامل 168 ساعت است. فرض کنید در صورتی که این ساعت ها را برای انجام برترین کارهای ممکن بهره ببرید چه اتفاقی می افتد؟ روزی که بسیار مصمم، متمرکز و پربازده باشد چقدر عالی خواهد بود. گام هایی که در ادامه معرفی شده اند چگونگی معین اهداف هفتگی برای تغییر زندگی را شرح می دهند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که خودتان را در اولویت قرار دهید. در صورتی که استرس داشته باشید و بیش از حد خسته شده باشید به اهدافتان نخواهید رسید. مراقبت از خود به معنای خودخواهی نیست. هر روز باید زمانی را به خودتان اختصاص دهید.

تنظیم اهداف هفتگی

1. زمانی را به تامل و آنالیز اختصاص دهید

زمانی را به تامل و آنالیز هفته گذشته اختصاص دهید. به پیروزیت ها و شکست های خود نگاه کنید. این کار به رده بندی فعالیت های هفتگی و معین اهداف واضح تر برای دستیابی به پیروزیت بیشتر یاری می نماید. از خودتان بپرسید چه چیزی به دست آوردید و دستاوردتان چه ارتباطی با اهداف ماهانه یا سالانه تان دارد؟ آیا از پیشرفتی که حاصل شده است شادمان و راضی هستید؟

پاسخ دادن به این سوال ها بینش بسیار خوبی را درباره نحوه سپری کردن 168 ساعت هفته گذشته و آنالیز اینکه آیا در جهت رسیدن به اهداف حرکت نموده اید فراهم می نماید. در صورتی که کوششتان در راستای رسیدن به اهداف نبوده است باید توجه خود را به سمت اهداف بزرگتر و بلندمدت متمرکز کنید. در صورتی که اهداف هفتگی شما را هیجان زده نمی نمایند برای رسیدن به آن ها باید کوشش بیشتری انجام دهید. بنابراین مطمئن شوید که در راستای رسیدن به اهداف حرکت می کنید.

2. اهداف هفتگی خود را معین کنید

برای تغییر دادن زندگی خود اهداف هفتگی معین کنید. حال که به عملکرد هفته گذشته خود و اهداف بزرگتر آینده نگاه نموده اید زمان آن فرا رسیده است که اهدافی که برای هفته آینده خود در نظر دارید را معین کنید. به این منظور فرایند ساده ای که در ادامه شرح داده ایم را دنبال کنید.

  • بر اساس تامل خود از شکست ها و پیروزیت های هفته گذشته ایده های هیجان انگیز اهداف هفتگی را یادداشت کنید. در صورتی که ایده های خیلی زیادی داشتید آن ها را بر اساس مواردی که برای پیشرفت مهم تر بوده و نسبت به زمان حساس تر هستند اولویت بندی کنید.
  • قدم های منطقی بعدی را برای رسیدن به اهداف بزرگتر برای هر روز هفته معین کنید. در این میان کارهای مهمی وجود دارند که احتیاج به توجه یا دنبال کردن دارند.
  • برای رسیدن به اهداف روزانه حداقل سه گام را معین کنید. این کار به رسیدن به اهداف هفتگی با قطعیت و اطمینان بیشتر یاری می نماید.

توجه داشته باشید که تعداد هدف هایی که برای هر هفته خود معین می کنید به خود شما بستگی دارد. البته باید زمانی که هر کار احتیاج دارد را هم در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که وقفه های غیرمنتظره به جلوگیری از تعهد بیش از میزان خود به کار یاری می نمایند.

مطمئن شوید که اهدافتان ویژگی های مناسب و صحیحی داشته باشند

  • این مورد باید معین باشد. از خودتان بپرسید این هفته می خواهید به چه هدفی دست پیدا کنید. هدف های همه هفته ها با هم یکسان نیستند. بنابراین برای هفته پیش رو چه هدف هایی دارید؟ مطمئن شوید که هدف هایی که معین می کنید معین و قابل دستیابی باشند.
  • هدف ها باید به صورت واقع بینانه قابل دستیابی باشند. داشتن رویکرد واقع بینانه باعث می گردد آسان تر به سمت جلو حرکت کنید. هدف های ایمنی که به سادگی قابل دستیابی باشند را معین نموده و یک گام به جلو بروید. در صورتی که هیچ راهی برای رسیدن به اهدافتان وجود نداشته باشد خود را برای شکست آماده نموده اید.
  • هدف هایتان باید قابل سنجش و میزان گیری باشند. این بدان معنا است که باید برای هدفتان زمان معین کنید. فرقی نمی نماید که این زمان به روز، ساعت یا دقیقه باشد. حتی می توانید یک سری جنبه خاص را برای اهدافتان معین کنید.

3. هدف های خود را در تقویم زمان بندی کنید

در صورتی که هدف هایتان را فقط در فهرست کارها دنبال کنید، برای مدت زمان بسیار زیادی در فهرست باقی می مانند. این بدان معنا است که تکمیل کردن کارها در مدت زمان معین شده دشوارتر خواهد بود. هیچ چیزی مانند فهرست کارهایی که هیچ گاه تمام نمی شوند انگیزه را از بین نمی برد. به همین علت توصیه اکید می گردد که موارد مهم را به تقویم خود منتقل کنید. محدوده زمانی ای که معین می کنید نشان می دهد که چه زمانی و برای چه مدت باید روی آن کار متمرکز باشید تا به سرانجام برسد.

در صورتی که برای روز خود برنامه ریزی نداشته باشید، فرد دیگری برنامه شما را معین می نماید. این موضوع همان چیزی است که شما را دنباله رو افراد دیگر می نماید و باید از آن اجتناب کنید. زمان همه افراد محدود است. با زمان بندی کارهایی که برای رسیدن به هدفتان باید انجام دهید، به خودتان ثابت می کنید تکمیل کردن آن ها چقدر برایتان مهم است. این کار بعلاوه شما را در برابر رسیدن به اهدافتان مسئول نگه داشته و انگیزه کافی برای انجام کارها جهت رسیدن به اهداف را ایجاد می نماید.

برای بهره وری بیشتر می توانید کارهای مهم تر را هنگامی که تمرکز، خلاقیت و هوشیاری بیشتری دارید انجام دهید. علاوه بر این، هنگامی که احساس خستگی یا افت انرژی دارید می توانید برای استراحت برنامه ریزی داشته باشید.

4. یادآور تنظیم کنید

برای اقدام کردن و انجام کارها برای رسیدن به اهداف یادآور تنظیم کنید. معین گام ها برای رسیدن به اهداف هفتگی و تخصیص زمان برای هریک از گام ها در تقویم بسیار عالی است و این اطمینان را ایجاد می نماید که در واقعیت زمانی را به تکمیل آن ها اختصاص داده اید. مدت زمان اهداف هفتگی تنها یک هفته است اما تنظیم یادآور برای گام های کوچک روزانه در طول هفته هیچ اشکالی ندارد. علت این موضوع این است که اگر حواستان پرت گردد و نتوانید اهداف را تکمیل کنید، تمام کارهای قبلی که انجام داده اید هم بی ارزش و بی فایده می شوند.

مهم ترین گام در بین همه این موارد اقدام کردن و انجام دادن کار است. حتما انجام کارها را به خودتان یادآوری نموده و اجازه ندهید از جهتی که خودتان برای پیشرفت در نظر گرفته اید منحرف شوید.

5. پیروزیت ها و دستاوردهایتان را جشن بگیرید

پیروزیت های خود را هرچند کوچک جشن بگیرید. این موضوع یکی از قسمت های بزرگ و اصلی تنظیم اهداف هفتگی است که زندگی را تغییر می دهد. با این کار احساس می کنید که کار خود را به خوبی انجام داده اید و شما را مجاب می نماید که در آینده اهداف هفتگی بزرگتری معین کنید.

افراد اغلب فراموش می نمایند پیروزیت های کوچک را جشن بگیرند و اغلب روی دستاوردهای ماهانه، فصلی و سالانه تمرکز می نمایند. اما هر قدم کوچکی که فرد را به سمت هدف بزرگتر راهنمایی می نماید شایستگی جشن گرفتن را دارد.

چند لحظه به کاری که انجام داده اید و اینکه به هدف خود رسیده اید فکر کنید. همین کار می تواند برای داشتن احساس خوب درباره پیشرفت خود و انگیزه گرفتن برای ادامه جهت کافی باشد. برای انگیزه دادن به خود از خودتان بپرسید وقتی به هدفم رسیدم می خواهم چه کار کنم؟ یا اگر به هدفم نرسم باید چه کار کنم؟.

به عنوان تمرین هر روز صبح اهداف هفتگی تان را بنویسید. این کار فکریت شما را به صورت ناخودآگاه روی پیروز بودن قرار می دهد و باعث می گردد راحت تر به پیروزیت برسید. در صورتی که به هر علتی به اهداف هفتگی خود نرسیدید کمی فکر کنید و از خودتان بپرسید بزرگترین مانع رسیدن به پیروزیت چه چیزی بود؟. شناخت موانع به غلبه ساده تر بر آن ها در آینده یاری می نماید.

مزایا و معایب معین اهداف کوتاه مدت هفتگی

در صورتی که در پی پیروزیت شخصی و کاری هستید، باید به معین اهداف کوتاه مدت عادت کنید. این اهداف تاثیر بسزایی در یادآوری جهتی که می خواهید در زندگی به سمت آن حرکت کنید دارند. اما با وجود همه مزایا چند نکته منفی هم در رابطه با معین اهداف کوتاه مدت وجود دارد. در ادامه نکات منفی و مثبتیی که درباره تنظیم کردن هدف های هفتگی و کوتاه مدت وجود دارد را بیان نموده ایم.

مزایای معین اهداف کوتاه مدت

  • به بهبود تمرکز یاری می نماید.

برترین نکته ای که درباره معین اهداف کوتاه مدت وجود دارد این است که این امکان را فراهم می نماید که جهت معینی برای رسیدن به اهداف بلند مدت داشته باشید. داشتن برنامه عملیاتی کوتاه مدت به اجتناب از عوامل حواس پرتی یاری نموده و این اطمینان را می دهد که به همه نقطه های پیشرفتی که معین نموده اید می رسید.

  • فرد را به متوقف کردن فرایند به تعویق انداختن کارها تشویق می نماید.

اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها یکی از عادت های خطرناکی است که اغلب افراد به کار می گیرند. متاسفانه بسیاری از افراد با تمرکز بر اهداف بلند مدت در این تله به دام می افتند و در طول زمان مدیریت آن غیرممکن به نظر می رسد. هنگامی که هدف های کوتاه مدت معین می کنید به سادگی می توانید بر چالش ها غلبه نموده و جایی برای اهمال کاری باقی نگذارید.

  • باعث ایجاد اعتماد به نفس می گردد.

یکی از مهم ترین فواید معین اهداف کوتاه مدت این است که امکان ارزیابی خروجی و نتیجه را فراهم می نماید. تماشا پیروزیت خود باعث ایجاد اعتماد به نفس شده و انگیزه بیشتری به فرد می دهد.

  • به مدیریت موثرتر زمان بندی یاری می نماید.

اهداف کوتاه مدت هفتگی به فرد در ساده سازی تمرکز و داشتن بهره وری بیشتر یاری می نماید. هنگامی که هر هفته هدف های کوتاه مدت معین می کنید هر روز کاری برای انجام دادن دارید و وقت خود را با دنبال کردن کارهایی که همگام با اهدافتان نیستند هدر نمی دهید.

معایب معین اهداف کوتاه مدت

  • می تواند منجر به از بین رفتن خلاقیت گردد.

در صورتی که تمام روز فرد با فهرست کارهایی که باید انجام دهد و اهداف کوتاه مدت پر باشد به سادگی خلاقیت او محدود می گردد. این مساله در صورتی که هدف های بسیار جزئی داشته باشید خطرناک است و می تواند شما را در نحوه انجام کارها محدود کند. هنگام معین اهداف کنترل خلاقیت خود را نباید فراموش کنید. به سادگی به خودتان اجازه دهید از سفری که به سمت رسیدن به اهدافتان دارید لذت ببرید.

  • می تواند باعث ایجاد فشار و استرس گردد.

این مورد یکی از خطرناک ترین معایب اهداف کوتاه مدت به شمار می رود. هنگامی که هدف های بسیار زیادی دارید فکر به حالت جنگ یا پرواز می رود. اطمینان پیدا کنید که خودتان را بیش از حد خسته نکنید و اهداف واقع بینانه معین کنید.

  • می تواند باعث ایجاد احساس شکست در فرد گردد.

فرض کنید پنج هدف کوتاه مدت برای هفته خود معین نموده اید. حتی اگر چهار مورد از آن ها را هم انجام دهید همچنان احساس شکست خواهید داشت. این نکته را به خاطر داشته باشید که نرسیدن به همه هدف های کوتاه مدت طبیعی است. در صورتی که این شرایط رخ داد به سادگی محل خطای خود را معین کنید و ببینید که چگونه می تواند از آن به عنوان فرصتی برای یادگیری بهره ببرید.

مزایا و معایب معین اهداف هفتگی بلند مدت

ارتباط معنوی بهتری داشته باشید، غذاهای سالم تری بخورید و نقاشی بزرگ خود را تکمیل کنید. فرقی نمی نماید چه هدف شخصی ، هنری، اقتصادی یا کاری ای دارید؛ در هر حال معین اهداف بلند مدت هفتگی شما را به سمت محدودیت هایتان سوق می دهد. در ادامه مزایا و معیب معین اهداف هفتگی بلند مدت را آنالیز نموده ایم.

مزایای معین اهداف هفتگی بلند مدت

  • احساس رضایت ایجاد می نماید.

دستیابی به اهداف بلند مدت طول می کشد و هنگامی که ساعت هایی از زندگی خود را به این اهداف اختصاص می دهید در رابطه با زندگی خود احساس رضایت و شادمانی بیشتری خواهید داشت. احساس پیروزیت و پیروزی ای که در رابطه با هدف های بلند مدت ایجاد می گردد در مقایسه با اهداف کوتاه مدتی که در عرض چند ساعت به دست می آیند بسیار بیشتر است.

  • باعث معین جهت حرکت می گردد.

هنگامی که احساس کردید انگیزه خود را از دست دادید اهداف بلندمدت را به خودتان یادآوری کنید تا به جهت قبلی برگردید. در این صورت با کارهایی که شما را از جهت اصلی رسیدن به اهدافتان دور می نمایند منحرف نمی شوید.

  • به داشتن نظم شخصی یاری می نماید.

پیش از معین اهداف بلند مدت، اهداف کوتاه مدت بسیاری وجود دارند، زیرا نمی توان یکباره به کل آن هدف دست پیدا کرد. به همین دلیل نظم بیشتری را در جهت مدیریت زمان و مرتب کردن اولویت ها به کار می گیرید.

  • انگیزه بسیاری در فرد ایجاد می نماید.

هنگامی که در جهت رسیدن به یک هدف بزرگ گام بر می دارید به علت اینکه می توانید تصور کنید در آینده نسخه بهتری از اکنون خود خواهید بود انگیزه بسیار زیادی می گیرید. تصویرسازی رسیدن به اهداف انگیزه بسیار زیادی را در فرد ایجاد می نماید.

معایب معین اهداف هفتگی بلند مدت

  • به سادگی امکان منحرف شدن از آن ها وجود دارد.

هنگامی که اهداف بلند مدت خود را به کارهای کوچک تر نمی شکنید تنها یک ایده از آنچه می خواهید به آن برسید در سر دارید. همین موضوع می تواند منجر به حواس پرتی و انحراف از جهت هدف ها گردد زیرا گام هایی که در راستای رسیدن به اهداف معین نموده اید مبهم هستند.

  • ممکن است رسیدن به اهداف کمی طول بکشد.

با وجود اینکه هیچ اشکالی ندارد اگر در زمان دقیقی که برای رسیدن به اهداف خود متصور شده اید به آن ها دست پیدا نکنید، اما همین مساله در بسیاری از افراد باعث ایجاد احساس ناامیدی و بی انگیزگی می گردد. این نکته را به خاطر داشته باشید که هدف های بلند مدت به سادگی می توانند متناسب با موقعیت منحصر به فرد خود شخص معین شوند.

  • می توانند باعث ایجاد استرس شوند.

هنگامی که فرد برای خود هدف های بلند مدت معین می نماید تا زمانی که به آن ها دست پیدا کند استرس خواهد داشت. علت این موضوع این است که هیچ گاه نمی دانید در آینده چه اتفاقی می افتد و ممکن است مطمئن نباشید کاری که انجام می دهید منجر به رسیدن به هدف بلندمدتتان خواهد شد یا خیر.

مثال هایی از اهداف هفتگی که می توانید برای خود معین کنید

در ادامه 40 مثال از اهداف هفتگی که می توانید برای خود معین کنید را آورده ایم. در صورتی که برای معین اهداف هفتگی خود هیجان دارید، اما نمی دانید چه اهدافی را معین کنید در ادامه مثال هایی را آورده ایم که می توانید از آن ها ایده بگیرید.

  1. هر روز 15 دقیقه مدیتیشن انجام دهید.
  2. هر روز 30 دقیقه ورزش کنید.
  3. پس از خاموش کردن زنگ هشداردهنده گوشی خود بلافاصله از تخت بلند شوید.
  4. زمان استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید.
  5. رژیم غذایی گیاه خواری را امتحان کنید.
  6. به جای نوشابه، آب بنوشید.
  7. بعد از نهار ده دقیقه قدم بزنید.
  8. در کلاس یوگا شرکت کنید.
  9. هر روز به مدت پنج دقیقه ژورنال نویسی انجام دهید.
  10. به آنالیز احوال والدین خود بپردازید.
  11. یک دستور غذایی تازه را امتحان کنید.
  12. هر شب قبل از ساعت یازده بخوابید.
  13. یک رستوران تازه را امتحان کنید.
  14. یک مدل برنامه ریزی تازه را امتحان کنید.
  15. لباس های خود را مرتب نموده و مواردی که لازم ندارید را وقف کنید.
  16. اتاق نشیمن منزل خود را پاکسازی و مرتب کنید.
  17. در کار خیر به صورت داوطلبانه شرکت کنید.
  18. به نزدیک ترین ساحل بروید.
  19. یکی از دوستان خود را به شام دعوت کنید.
  20. تهیه یک غذای تازه را یاد بگیرید.
  21. در یکی از روزها هیچ پولی خرج نکنید.
  22. هر هفته یک کتاب بخوانید.
  23. گل های تازهی برای منزل خود خریداری کنید.
  24. کابینت های خانه را تعمیر کنید.
  25. مصرف مواد غذایی مضر را کاهش دهید.
  26. بعدازظهر قهوه ننوشید.
  27. هر روز 10 دقیقه تمرین کششی انجام دهید.
  28. آخر هفته 2 ساعت پیاده روی کنید.
  29. یک برنامه آموزشی تازه را شروع کنید.
  30. یک شام عاشقانه را با همسر خود برنامه ریزی کنید.
  31. دوستان دانشگاه خود را دعوت کنید.
  32. برای والدین خود غذا درست کنید.
  33. آهنگ های بیشتری گوش دهید.
  34. دو بار در هفته غذای خود را به محل کار ببرید.
  35. یک حساب بازنشستگی باز کنید.
  36. یک برنامه غذایی تهیه کنید.
  37. با یک مشاور اقتصادی صحبت کنید.
  38. در منزل اسپا انجام دهید.
  39. با مدیر خود درباره افزایش حقوق صحبت کنید.
  40. هر روز حیوان خانگی خود را به بیرون از منزل ببرید.

در سرانجام

سرعت حرکت خود را کاهش داده و به فکر کردن درباره اینکه چه کارهایی اجرا شده و چه زمانی به آن ها اختصاص داده شده است بپردازید. اختصاص دادن زمان به ارزیابی مجدد اهداف برترین کاری است که برای پیروز بودن در دستیابی به اهداف هفتگی می توان انجام داد.

مطمئن شوید که اهداف خود را در برترین روش ممکن قالب بندی نموده اید. زمانی را به برنامه ریزی اهداف هفتگی و معین زمان برای اهداف در تقویم خود اختصاص دهید. ممکن است به همه زمانی که اختصاص داده اید احتیاج نداشته باشید اما نکته بسیار مهم این است که زمانی را به برنامه ریزی اهداف هفتگی خود تخصیص دهید. در این صورت زمان بیشتری را برای دنبال کردن اهداف خواهید داشت و دچار احساس استرس و فشار زیاد نخواهد شد.

مهم ترین نکته حرکت در جهت صحیح است. این موضوع به معنای رسیدن به همه هدف هایی که برای خودتان معین نموده اید نیست بلکه حتی در صورت عدم پیروزیت در هدف اول هم ادامه پیدا می نماید. بزرگ ترین داستان های پیروزیت هم از نخستین قدم شروع می شوند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ عمومی مگ را بخوانید.

منبع: Lifehack

منبع: دیجیکالا مگ

به "تنظیم اهداف هفتگی چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیم اهداف هفتگی چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید