ترسیم نقشه مغز پشه، گامی بزرگ برای شناخت دقیق تر افکار و رفتار انسان

به گزارش وبلاگ عمومی، محققان دانشگاه کمبریج در پژوهشی نو، برای اولین بار نقشه 3016 یاخته عصبی که مغز بچه مگس سرکه را تشکیل می دهد ترسیم کردند.

ترسیم نقشه مغز پشه، گامی بزرگ برای شناخت دقیق تر افکار و رفتار انسان

این نقشه تک تک یاخته های عصبی یا سلول های پیغام رسان و نحوه اتصالشان به یکدیگر را نشان می دهد.

متخصصان می گویند این می تواند آن ها را یک قدم به درک سازوکار فکر و رفتار نزدیک تر کند و گامی بزرگ رو به جلو بوده است.

پروفسور مارتا زلاتیک که همراه پروفسور آلبرت کاردونا، از شورای پژوهش پزشکی آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی در دانشگاه کمبریج، راهنمایی این پژوهش را بر عهده داشته است، می گوید: ساختار مدار مغز بر محاسباتی مغز می تواند انجام دهد اثر می گذارد.

او با اشاره به اینکه تا پیش از این، ساختار مغز ترسیم نشده بود، اضافه می نماید اکنون به جای حدس نحوه انجام محاسبات، می گردد به شناخت دقیق تری از عملکرد مغز رسید.

تکمیل این پژوهش 12 سال و فقط ترسیم هر یاخته عصبی یک روز طول کشیده است.

این پژوهش، که در نشریه ساینس منتشر شده است، پروژه مشترک متخصصان دانشگاه کمبریج و دانشگاه جانز هاپکینز بوده است و بزرگ ترین نقشه ای را ترسیم نموده اند که کانکتوم مغز را توضیح می دهد. کانکتوم به نقشه اتصالات عصبی مغز گفته می گردد.

پژوهشگران برای ترسیم اتصالات عصبی مغز مگس سرکه، هزاران برش از مغز شفیره مگس را اسکن کردند و بعد آن ها را کنار هم گذاشتند تا نقشه کامل را به دست آورند.

در حال حاضر، فناوری موجود آن قدر پیشرفته نیست که اتصالات عصبی مغز جانوران پیچیده تر مانند پستانداران بزرگ را ترسیم کند، اما این موفقیت می تواند آغازی برای تغییر این مسئله باشد.

منبع: اسکای نیوز

منبع: فرارو

به "ترسیم نقشه مغز پشه، گامی بزرگ برای شناخت دقیق تر افکار و رفتار انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسیم نقشه مغز پشه، گامی بزرگ برای شناخت دقیق تر افکار و رفتار انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید