تاثیر شنیدن قصه بچگانه و خواندن داستان های کوتاه بر بچه ها

به گزارش وبلاگ عمومی، رپرتاژ آگهی - در این مقاله قرار است ما درباره تاثیر قصه بچه ها و داستان بچه هاه صحبت کنیم. به دلیل گنجایش کم این مطلب ادامه این بحث را می توانید در سایت رادیوکودک دنبال نمائید.

تاثیر شنیدن قصه بچگانه و خواندن داستان های کوتاه بر بچه ها

نقش والدین در خانواده تنها محدود به تامین احتیاج های مالی نیست بلکه باید در تمامی سنین به ویژه دوران حساس خردسالی برای رشد و تثبیت شخصیت ارزشمند فرزند خویش برنامه هایی اصولی داشته باشند. داستان خواندن فعالیت به ظاهر ساده ای است که نه تنها به خواب رفتن بهتر کودک منجر می گردد بلکه مزایای شگرفی نیز در غنی کردن ذهن و تقویت اعتماد به نفس به ارمغان می آورد با ما در این مطلب همراه باشید تا با نتایج موثر آن بیشتر آشنا شوید.

اهمیت کتاب خوانی و قصه گویی برای سنین خردسالی چیست؟

کتاب خواندن می تواند مدرسه ای جامع باشد که کودک نه تنها رفتار درست و اخلاقیات را می آموزد بلکه اعتماد به نفس شگرفی برای ایفای نقش های مختلف نیز به دست می آورد. توصیه می گردد حتما این فعالیت تاثیر گذار را امتحان کنید تا از نتایج خارق العاده آن در تقویت توانمندی ها و بهبود حافظه فرزندتان شگفت زده شوید. از قلم نیاندازید که در لابه لای گرفتاری ها و دل مشغولی ها اختصاص چند دقیقه می تواند بعنوان سرمایه گذاری بزرگی برای آینده کودکتان باشد.

خوشبختانه در فرهنگ غنی ایرانی قصه گویی از دیرباز مرسوم بوده است و والدین برای به خواب رفتن فرزندشان این ترفند جذاب را بکار می بردند تا بدون هیچ تلاشی خوابی آرام را تجربه نمایند که در سایه آن شخصیتی منحصر بفرد نیز به دست می آوردند.

مزایا داستان سرایی برای بچه ها

متاسفانه والدین امروزی چندان وقتی برای کتاب خوانی ندارند و تصور می نمایند فرزند آن ها نیز از این فعالیت مفرح استقبال نمی نماید اما بد نیست بدانید این فعالیت به ظاهر ساده نه تنها به شکست مرز های درونی کودک منجر می گردد بلکه سطح کارایی خیره نماینده ای در نمایش استعداد و توانمندی ذاتی دارد. در ادامه می توانید با برترین فواید خواندن داستان برای بچه ها قبل از خواب آشنا شوید و از این اقدام هوشمندانه برای آموزش غیر مستقیم کودک خویش بهره بگیرید.

اگر دنبال گوش کردن به قصه صوتی بی نظیر به زبان فارسی هستید حتما به سایت رادیوکودک مراجعه نمائید.

1- بهبود قوه تجسم بچه ها

بچه ها اگرچه خود ذهن خلاقی دارند که چارچوب خاصی برای عمق آن تعریف نشده است اما می توان با روایت یک داستان جذاب و مهیج به تقویت قدرت تخیل آنان یاری شایانی کرد. اهمیت تجسم و داشتن ذهنی قدرتمند به حدی است که کارشناسان آن را سکوی پرتابی در جهت دستیابی به اهداف و کسب پیروزیت می دانند.

داستان های بچه هاه با داشتن عناصر و شخصیت های منحصر بفرد کودک را در مسیری قرار می دهند که در ذهن خود نمایش واقعی از مکان ها، موقعیت ها و اتفاقات حتی غیر واقعی بصورت ملموس داشته باشد.

زندگی شاد حق فرزند شماست، اجازه دهید که با شنیدن داستان های بچه هاه و تقویت موهبت درونی تجسم برای تصاحب رویاهای خویش بجنگد.

2- داشتن لحظات مفرح

خاطره روایت داستان های بچه هاه به ویژه قبل از خواب به سختی از ذهن کودک پاک می گردد. والدین می توانند با این فعالیت به ظاهر ساده نه تنها امید به زندگی و اعتماد به نفس را در کودک پرورش دهند بلکه زمانی هر چند کوچک فراهم می گردد تا در این لحظات ارزشمند و گرانبها با اطلاعات جدیدی آشنا شوند.

اگر دغدغه های مالی و شرایط سخت مالی فرصت چندانی به شما نمی دهد که زمان خاصی را برای روایت داستان داشته باشید، می توانید قبل از خواب با تشریح یک خاطره و یا اتفاق جذاب خاطرات فراموش نشدنی را در ذهن فرزندتان حک کنید.

3- تکمیل گفتار و زبان در بچه ها

کودک در هر سنی توانمندی های خاصی از نظر گفتار و زبان کسب می نماید. تکنولوژی و ابزارهای نوینی مانند تلویزیون اگرچه روز به روز نقش پررنگ تری در خانواده ها پیدا می نمایند اما ممکن است به سیر کسب گفتار طبیعی آسیب بزنند و حتی موجب تاخیر و اختلالاتی مانند لکنت زبان نیز بشوند.

اما داستان سرایی به تسهیل و اصلاح دست انداز های زبان آموزی یاری بسیاری می نماید. علت این اتفاق تقویت مهارت شنیداری کودک است بنابراین توصیه می گردد اگر دوست دارید کودکی قدرتمند از نظر سخن وری داشته باشید برنامه منظمی برای تشریح داستان های جذاب تدوین کنید تا از این طریق توانایی بیان افکار و احساسات خود را نیز کسب کند.

4- علاقمند کردن کودک به کتاب خوانی

روز به روز مزایای جدید و شگفت آوری از فعالیت کتاب خوانی شبانه تایید می گردد. شاید اگر بدانید که کتاب خواندن شما قبل از خواب تاثیر شگرفی در علاقمند کردن بچه ها به این فعالیت دارد، تعهد جدی تری نسبت به انجام آن خواهید داشت.

زندگی انسان با چالش های مختلفی گره خورده است مطالعه کتاب نه تنها از یکنواختی لحظات عمر جلوگیری می نماید بلکه ارزش ها و مفاهیم ماندگاری را بدوم هزینه گزاف نیز می آموزند. سپری کردن اوقات فراغت با فیلم و کارتون انتخاب بعضی از والدین است که اغلب خود درگیری های بسیاری دارند اما کتاب خوانی می تواند زمینه ساز پیروزیت بچه ها در آموزش دبیرستان و دانشگاه نیز باشد و انتخاب شایسته تری است.

5- علاقمند کردن کودک به کاوش و جستجو

در انتخاب داستان می بایست سن و علاقه کودک در نظر گرفته شوند. داستان هایی که پر از کاراکتر های جذاب و اتفاقات مهیج است، ذهن کودک را به چالش می کشاند و اغلب سوالات زیادی در ذهن آنان نقش می بندد. بطور مثال با سوالاتی مانند این چیست؟ آن چیست؟ دوست دارند تصویر بهتری از داستان به دست آورند.

والدین می بایست متناسب با سطح هوش و ذکاوت آنان پاسخ دهند تا نه تنها کودک دچار خستگی و رخوت نگردد بلکه قدم به قدم با اشتیاق آنان را همراهی کند. حتی می توانید از کودک بخواهید که خود علت وقوع اتفاقات و پاسخ سوالات را بیان کند. این شیوه خلاقانه نتیجه دو چندانی را به همراه دارد.

6- آرامش ذهن و فکر برای خواب

کتاب خواندن مختص سن خاصی نیست. می توانید از همان دوران نوزادی بجای آواز خواندن و یا لالایی قصه ای انتخاب کنید و با لحن جذاب او را به خواب آرام دعوت کنید

خوشبختانه در عصری زندگی می کنیم که برای تمامی بچه ها با هر سلیقه و ذائقه داستان هایی استاندارد وجود دارد. اگر می خواهید که فرزند شما بدون احتیاج به آموزش سخت بتواند در تلفظ و بیان کلمات نیز پیروز گردد حتما یک برنامه روتین برای کتاب خوانی داشته باشید.

بچه ها در گذشته با لالایی های بی نظیر مادران خود به خواب فرو می رفتند بعدها که ضبط صدا راحت شد کیفیت این لالایی ها نیز به مراتب از نظر محتوایی و بیانی گسترش پیدا کرد و در روزگار فعلی مادران به راحتی به لالایی های صوتی زیبا با کیفیت بی نظیر دسترسی پیدا می نمایند.

اگر دنبال لالایی های بچه هاه با کیفیت هستید، پیشنهاد می کنیم به صفحه لالایی بچه هاه در سایت رادیوکودک مراجعه نمائید.

7- تقویت هوش و ذکاوت بچه ها

تقویت هوش و ذکاوت از دیگر مزایای شگرف خواندن داستان است. کودک در این فعالیت از مغز و هوش خود برای رمزگشایی کلمات و واژه های جدید یاری می گیرد علاوه بر اینکه دایره لغاتش بشدت وسیع می گردد و آگاهی و اطلاعاتی که به دست می آورد نسبت به هم سن و سالان بیشتر است. حتما در انتخاب داستان به مفاهیم اخلاقی و اجتماعی نیز دقت داشته باشید تا بازدهی چند برابری حاصل گردد.

8- آشنایی با فرهنگ و ریشه های دینی

انتخاب خاطرات مربوط به کودکی والدین و یا اتفاقاتی که در جشن های خانوادگی اتفاق افتاده است می تواند به کنجکاوی و کندوکاو ذهنی کودک منجر گردد علاوه بر اینکه آگاهی آن ها را از اجداد و نیاکان بشدت افزایش می دهد.

9- تقویت مهارت شنیداری

بچه ها ذاتاً پر از شیطنت و انرژی هستند که تمرکز طولانی مدت را بعنوان یک چالش جدی برای آموزش آنها مطرح نموده است اما می توان با انتخاب داستان های بچه هاه جذاب نه تنها نظر آن ها را جلب کرد بلکه شاهد تقویت مهارت شنیداری نیز بود.

10- تقویت حافظه

قصه خوانی از ابتکارات جذاب و خلاقی است که در تقویت حافظه نیز اثری شگرف دارد. می توانید برای مشاهده اثرات آن پس از تشریح داستان از او بخواهید که خلاصه ای را بیان نموده و یا نقش شخصیت های اصلی را ایفا نماید. حال اگر شما دنبال داستان بچه هاه هستید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

13- قصه درمانی

بسیاری از موسسات در حال حاضر از روش قصه درمانی برای بچه ها استفاده می نمایند که روش بسیار کاربردی و موثری هست. قسمتی از این درمان منحصر به بچه ها با اختلالات زبان و گفتار هستند. برای مثال شنیدن قصه های صوتی می تواند به گسترش دایره لغات بچه ها و آشنایی با اصوات یاری بسیاری بکند.

مرکز گفتار درمانی نورولند در تحقیقی توانسته از تاثیر مثبت قصه های صوتی بر لکنت زبان بچه ها بگوید برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم به صفحه گفتار درمانی بچه ها در سایت رادیوکودک مراجعه نمائید.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "تاثیر شنیدن قصه بچگانه و خواندن داستان های کوتاه بر بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر شنیدن قصه بچگانه و خواندن داستان های کوتاه بر بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید