ایرانی ها در خدمت رشد شهرهای ترکیه

به گزارش وبلاگ عمومی، دمای هوا گاهی تا منفی 5 درجه می رسد، جز تُرک ها، فقط ایرانی ها هستند که در این سرما به قونیه می آیند، آنها زمان مُرده قونیه را زنده نموده اند، درست مثل عید نوروز آنتالیا که زمان مُرده سفر اروپایی ها و گردشگران دیگر به آن منطقه است. البته خارجی های دیگری هم در این فصل به قونیه می فرایند، مثل چینی ها، ولی قطعا تعدادشان به اندازه ایرانی ها نیست.

ایرانی ها در خدمت رشد شهرهای ترکیه

این ها بخشی از اظهارات بابک نعمت پور ـ راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ در گفت وگو با وبلاگ عمومی است که سال جاری راهنمایی گروهی از گردشگران ایرانی را در قونیه به عهده داشته است.

او از حال و هوای این شهر و مراسم مولانا که انتها آن همزمان با ترور سفیر روسیه در آنکارا شده بود، سخن گفت و اضافه نمود: ایرانی ها معمولا 10 روز منتهی به سال مرگ مولانا در فاصله زمانی 20 تا 30 آذرماه به قونیه سفر می نمایند. جز این در باقی ایام سال، شهر صنعتی قونیه چندان مسافری ندارد. سال جاری ایرانی ها شاید بین دو هزار تا 2500 نفر می شدند. با این حال جمعیت شرکت نمایندگان مراسم سال جاری در مقایسه با چهار سالی که به عنوان راهنما در این منطقه حضور داشته ام، بسیار کمتر بود. طبیعتا حوادث اخیر ترکیه در آن بی تاثیر نبوده است.

این راهنمای فعال در کشور ترکیه به فضای امنیتی که در این شهر حاکم بود نیز اشاره نمود و اضافه نمود: شهر تحت کنترل نیروهای پلیس بود، گشت ها هم شدت یافته بود. شب های انتهای این مراسم نیز با ترور سفیر روسیه در آنکارا همزمان شده بود، بیمِ آن می رفت که پروازها لغو گردد و مردم نتوانند به کشور خود برگردند، ما مدام پیگیر شرایط بودیم، تجربه های قبلی باعث این نگرانی شده بود، اما خوشبختانه هیچ اتفاقی رخ نداد و پروازها بدون کنسلی برقرار بودند.

نعمت پور سپس درباره شرایط زیرساخت های این شهر که پس از استانبول و سواحل جنوبی ترکیه، شاید سومین مقصد پربازدید گردشگران ایرانی در آن کشور باشد و گفته می گردد چندان از کیفیت برخوردار نیست، شرح داد: قونیه درحال رشد است. در واقع این شهر که 25 درصد از صنایع ترکیه در آن تجمیع شده به درآمدزایی از صنعت گردشگری نیز روی آورده است.

او همچنین درباره نرخ سفر و تورهای قونیه که در چند سال اخیر با افزایش همراه بوده است، گفت: قیمت تورهای قونیه از یک تا سه میلیون تومان است. این شهر شاید در گذشته مقصد ارزانی بوده، اما وقتی تقاضا زیاد گردد و خدمات ارتقاء یابد و پروازهای مستقیم و چارتری برقرار گردد، طبیعتا نرخ ها هم بیشتر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایرانی ها در خدمت رشد شهرهای ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها در خدمت رشد شهرهای ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید