وزارت صمت: افزایش 40 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو کذب است

به گزارش وبلاگ عمومی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در جوابیه ای برای خبرنگاران به خبر افزایش 40 درصدی قیمت خودرو در 20 روز واکنش نشان داد.

وزارت صمت: افزایش 40 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو کذب است

در جوابیه وزارت صمت آمده است: اخیرا بعضی رسانه ها در مطلبی با عنوان افزایش 40 درصدی قیمت خودرو در 20 روز، مواردی را مطرح نموده که نیازمند شرح است.

این رسانه ها به نقل از اظهارنظر یک فرد، ادعا هایی درباره قیمت خودرو و پیشگویی درباره آینده مطرح نموده اند.

این فرد گفته است: به نظر می رسد بازار در 3 ماه آینده حدود 100 درصد افزایش نرخ را تجربه کند؛ تا به امروز 40 درصد آن محقق شده است و 60 درصد دیگر به قیمت خودرو در ماه های آینده اضافه خواهد شد... هدف خودروسازان افزایش 100 درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز 40 درصد آن محقق شده است و در ماه های آینده 60 درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد... خودروسازان سیاست آزادسازی تدریجی قیمت را دنبال می نمایند از این رو قیمت ها در کمتر از یک ماه روند صعودی به خود گرفتند.

آمار و ارقام و ادعا هایی که این فرد مطرح نموده، هم از لحاظ محاسبات ریاضی و هم از لحاظ نگارش فارسی متناقض و عجیب است که فهم آن را سخت می نماید.

وی یک بار مدعی شده که قیمت خودرو در بازار قرار است در 3 ماه آینده 100 درصد افزایش یابد، اما بلافاصله در جمله بعد گفته که تا به امروز 40 درصد آن محقق شده است.

در این باره باید پرسید اگر قرار است در 3 ماه آینده خودرو 100 درصد گران گردد، قطعا این جمله از لحاظ نگارش فارسی مربوط به آینده است، اما چطور وی تحقق 40 درصد از این 100 درصد افزایش را به گذشته ربط می دهد! مبدأ زمانی مدنظر وی معین نیست و اساسا مفاهیم زمان در جملات فارسی زیر و رو شده است.

ضمن آن که قیمت خودرو در بازار که وی درباره آن سخن گفته با قیمت مصوب کارخانه ای تفاوت ماهوی دارد، اما گویا این فرد که احتمالا فعال خرید و فروش خودرو است، تفاوت این دو موضوع را هم نمی داند.

فرد مذکور در ادامه مدعی شده که هدف خودروسازان افزایش 100 درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز 40 درصد آن محقق شده است و در ماه های آینده 60 درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.

عجیب است که به این راحتی فردی اخبار غیرواقعی می گوید و بعضی رسانه ها آن را بی کم و کاست منتشر می نماید. برخلاف این ادعای غیرواقعی، قیمت مصوب کارخانه ای خودرو های فراوری داخلی در امسال افزایش نیافته است. اما این فرد ادعای افزایش 40 درصدی نرخ کارخانه از ابتدای امسال تا به امروز را مطرح نموده و سپس پیشگویی هم نموده که 60 درصد دیگر آن در ماه های آینده اضافه خواهد شد.

این در حالی است که قیمت مصوب کارخانه ای و بخشنامه های فروش خودروسازان روی سایت های اطلاع رسانی آن ها منتشر شده و به راحتی با قیمت ابتدای سال قابل مقایسه است که نه تنها خبری از افزایش 40 درصدی نیست، بلکه قیمت محصولات حتی 4 درصد هم افزایش نیافته است.

وی واردات خودرو را هم کذب خوانده، اما این هم در حالی بیان شده که خودرو های وارداتی به زودی وارد بنادر کشور خواهند شد و این ادعای کذب هم رد خواهد شد. از رسانه ها انتظار می رود از بازنشر اظهارات شاذ و غیرمستند افراد مدعی خودداری نمایند.

در ادامه بخشی از آمار واقعی، مستند و غیردروغ جهت اطلاع خوانندگان ارائه می گردد:

که در 8 ماهه اول امسال نسبت به 8 ماهه سال گذشته 32 درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و بعلاوه در آبان ماه 122 هزار دستگاه انواع خودرو های سبک و سنگین فراوریشده که فراوری آبان ماه امسال رکورد 5 ساله را شکست.

بعلاوه از ابتدای سال 1401 تا نیمه آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو به وسیله دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان 187 هزار دستگاه بیشتر شده و رشد 32 درصدی داشته است. سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور 577 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به 764 هزار دستگاه افزایش یافته است.

فراوری خودرو های ناقص به وسیله دو خودروساز اصلی کشور در سال 1401 نسبت به سال گذشته 91 درصد کاهش یافت. تا نیمه آذرماه سال گذشته مجموع خودرو های فراوریی دارای نقص قطعه 508 هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به 47 هزار دستگاه کاهش یافته است.

خودرو های انبارشده در پارکینگ خودروسازان به دلیل نقص قطعه در سال 1401 تقریباً صفر شده است. مجموع تعداد خودرو های کف پارکینگ در خودروساز اصلی کشور تا آبان ماه سال گذشته 165 هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به 1618 دستگاه کاهش یافته که نشان دهنده کاهش 99 درصدی خودرو های کف پارکینگ و به عبارتی صفر شدن آن است.

فراوری انواع خودرو در 8 ماه نخست امسال به 748 هزار دستگاه رسید که بالاترین رقم در 4 سال اخیر محسوب می گردد. فراوری خودرو در 8 ماه نخست امسال 15 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل، 20 درصد بیشتر از سال 1399 و 53 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1398 بوده است.

منبع: فرارو

به "وزارت صمت: افزایش 40 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو کذب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت صمت: افزایش 40 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو کذب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید