هواپیمای الکتریکی آلاینده های مضر خود را جذب می نماید
به گزارش وبلاگ عمومی به نقل از نیواطلس، پژوهشگران این دانشگاه می گویند هواپیمای مذکور قادر خواهد بود تا 95 درصد از اکسید نیتروژن منتشر شده خود را جذب و نگهداری نموده و از آلودگی محیط زیست جلوگیری کند.

دی اکسید کربن منتشرشده توسط هواپیماها، دو تا سه درصد از کل دی اکسید کربن منتشرشده در دنیا را شامل می گردد و از سوی دیگر موتور هواپیماها اکسید نیتروژن نیز فراوری می نمایند که آلاینده مضر دیگری است که موجب افزایش آمار مرگ و میر در دنیا می گردد.
پژوهشگران با آنالیز انواع سیستم های کنترل گازهای آلاینده در کامیون های دیزلی و دیگر وسایل نقلیه زمینی، سیستم پیشرانه جدید را طراحی نموده اند. مشکل اصلی آن است که توربین های گازی در زیر بال هایی که باعث چرخش پروانه های هواپیما می شوند قرار می گیرند و در نتیجه محتویات خطرناک اگزوز هواپیما را نیز به محیط بیرون پمپاژ می نمایند. از سوی دیگر اتصال دستگاه کنترل انتشار به آنها به شدت بر توان رانش هواپیماها تأثیر منفی می گذارد. اما با جایگذاری مجدد توربین های گازی در محفظه بار هواپیما می توان این مشکل را حل کرد.
در این شرایط از توربین های گازی، می توان برای فراوری برق استفاده کرد و این برق انرژی مورد احتیاج پروانه های هواپیماها را تأمین می نماید. در همان زمان، خروجی اگزوز توربین های گازی، توسط یک سیستم کنترل انتشار که در محل نگهداری بار هواپیما قرار گرفته است، محبوس می گردد تا از آلودگی هوا جلوگیری گردد.
از این سیستم می توان برای حذف 95 درصد از آلایندگی های اکسید نیتروژن و 92 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از این آلودگی استفاده کرد. این سیستم میزان مصرف سوخت را تنها به میزان 0.6 درصد افزایش می دهد. هنوز تعیین نیست چه زمانی از این ایده برای فراوری هواپیماهای جدید استفاده می گردد.
منبع: خبرگزاری مهر