ماجرای ارتباط خودروی فرسوده و واردات

به گزارش وبلاگ عمومی، چند روزی است که آگهی های فروش خودرو های فرسوده با قیمت های بسیار بالا در پی یک شایعه، بحث برانگیز شده است؛ بنابراین مردم نباید فریب این آگهی ها و سودجویان را بخوردند.

ماجرای ارتباط خودروی فرسوده و واردات

به گزارش ایسنا، چند روزی است که آگهی های فروش خودرو های فرسوده با قیمت های بسیار بالا در پی یک شایعه، بحث برانگیز شده است؛ بنابراین مردم نباید فریب این آگهی ها و سودجویان را بخوردند؛ حقیقت این است که برای واردات خودرو به هیچ خودروی فرسوده ای احتیاج نیست و آنچه که به وسیله ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده اعلام شده، لزوم ارائه گواهی اسقاط آن هم به وسیله واردنماینده است.

پس از ارسال آیین نامه واردات خودرو های کارنموده به مجلس، یک نماینده مجلس مفاد این آیین نامه 7 بندی را منتشر کرد که آخرین بند آن به موضوع اسقاط خودرو های فرسوده و واردات خودرو مرتبط است.

آخرین بند آیین نامه واردات خودرو های کارنموده به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارنموده وارداتی اشاره دارد که مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارنموده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

در پی این موضوع بعضی افراد سودجو و دلالان، حقیقت آیین نامه را کمی دستخوش تغییر داده و با شایعه پراکنی اعلام نمودند که با داشتن (خود) خودروی فرسوده می توانید برای واردات خودرو های کارنموده خارجی با عمر حداکثر پنج سال اقدام نمایند؛ بر این اساس این موضوع آغازی برای انتشار آگهی های فروش خودرو های فرسوده در بعضی سایت های خرید و فروش شد؛ تا جایی که قیمت بعضی خودرو های مدل پایین همانند پیکان های دهه 50 و 60 به شکل عجیبی افزایش یافته و حتی تا 500 میلیون تومان هم پیش رفت.

بعلاوه شایعه شد که شرط ترخیص خودرو های وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است؛ بنابراین بعضی به تب و تاب این افتادند که خودروی فرسوده خود را با قیمت های فرای تصور به فروش بگذارند.

طی چند ماه اخیر، بحث اسقاط خودرو های فرسوده بسیار داغ بوده و طی چندین نوبت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده بر لزوم ارائه گواهی اسقاط برای شماره گذاری خودرو های نوشماره، خودرو های وارداتی و طرح جایگزینی خودرو های فرسوده تاکید نموده است.

البته طبق اعلام ستاد مذکور برای شماره گذاری هر نوع وسیله نقلیه نوشماره اعم از خودرو، موتورسیکلت و خودرو های سنگین احتیاج به ارائه گواهی اسقاط به وسیله تولیدنماینده یا واردنماینده لازم است و این موضوع صرف خودرو ها نیست و بر این اساس، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده، اخیراً در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره گذاری انواع خودرو ها را اعلام و رئیس این ستاد تاکید نمود که تا زمان تصویب آیین نامه نو، تمامی خودرو های تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده نمایند.

اما انتشار مفاد آیین نامه واردات خودرو های کارنموده، با توجه به اینکه به ارائه گواهی اسقاط خودروی فرسوده برای واردات اشاره نموده است، سبب شد که جریان سازی دروغی در بازار به راه بیفتد و پای خودروی فرسوده نیم میلیاردی را به آگهی های فروش باز کند؛ اما نکته ای که مردم بایستی بدان توجه نمایند و فریب این آگهی ها را نخورند این است که همانطور که در آیین نامه خودرو های وارداتی قید شده و بعلاوه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده تاکید نموده است، ارائه گواهی اسقاط برای واردات لازم است و نه خود خودروی فرسوده و قیمت هر گواهی اسقاط از 30 میلیون تومان فراتر نمی تواند برود.

به عنوان نمونه در یکی از این آگهی ها پیکان بنزینی مدل 1382 با قیمت 280 میلیون تومان به فروش گذاشته است یا مدل 1383 آن را 400 میلیون تومان آگهی نموده اند و قید شده است که مدارک تکمیل و آماده انتقال است و مختص طرح جایگزینی خودرو های فرسوده است.

موضوع آگهی های پیکان های فرسوده با قیمت های گزاف آنقدر داغ شد که طی روز های اخیر، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مشهد در نامه ای با اتاق اصناف مشهد اعلام نمود: با توجه به شایعه گرانی قیمت خودرو های فرسوده با مبالغ غیر واقعی و مشاهده چندین مورد در فضای مجازی، ایجاد تشویش اذهان عمومی در مورد خرید و فروش خودرو های فرسوده، خواهشمند است ضمن پیگیری و اطلاع رسانی موضوع، جهت جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده از شهروندان، اقدام لازم را مبذول فرمایید.

همه این ها درحالیست که از اساس، درج هرگونه قیمت خودرو از اردیبهشت ماه سال جاری در سایت های فروش اینترنتی ممنوع است.

سازمان حمایت در نامه ای به سایت های اینترنتی معاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) دستور داده بود به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودرو ها اعم از صفر و کارنموده، خوددداری گردد؛ ضمن اینکه از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تجاوز نکند، برای خودرو هایی که قیمت به وسیله اتحادیه بارگذاری نشده به صورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد؛ اما این موضوع نه تن ها تا به امروز به درستی انجام نشده است و سایت ها درج قیمت دارند که اخیرا هم شاهد موارد این چنینی و پیکان های نیم میلیاردی هم بوده ایم.

لازم به ذکر است؛ این عدم رعایت ضوابط خاص درج آگهی در سکو های برخط دو سایت خرید و فروش در مورد درج قیمت مسکن سبب شد که چند روز پیش، معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت در نامه ای به اتحادیه کشوری صنف کسب وکار های مجازی، خواهان تعلیق فعالیت این دو پلتفرم گردد و نماد کسب وکار های آن ها به علت عدم رعایت ضوابط خاص درج آگهی به حالت تعلیق درآید.

منبع: فرارو

به "ماجرای ارتباط خودروی فرسوده و واردات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای ارتباط خودروی فرسوده و واردات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید