سفر به مخوف ترین جاذبه جنوب ایران

به گزارش وبلاگ عمومی، خبرنگاران : از خرید و تفریحات معمول در جزیره قشم که بگذریم قشم جاذبه های مخوف و اسرارآمیزی دارد که دیدن و گشت و گذار در آنها را هرگز فراموش نخواهید کرد. یکی از جاذبه های شگفت انگیز ،خوف آور و در عین حال به شدت مجذوب کننده و منحصربفرد تنگه چاهکوه است.

سفر به مخوف ترین جاذبه جنوب ایران

به گزارش وبلاگ عمومی ، تنگه چاهکوه قشم یکی از مقاصد بی نظیر این جزیره اسرارآمیز است که با ورود به آن در مقابل زیبایی و مجذوب کنندهیت آن زانو خالی می کنید!

تنگه چاهکوه قشم یکی از عجایب هفتگانه قشم است و حقا که عجایب هفتگانه قشم چیزی از عجایب هفتگانه دنیا کم ندارد.جزیره قشم بزرگ ترین جزیره ایران است و به تنهایی به چند بخش و شهر و دهستان تقسیم می گردد. تنگه چاهکوه به عنوان یکی دیدنی های قشم در قسمت شمال غرب جزیره قرار گرفته است.تنگه چاهکوه در نزدیکی روستای چاهوی شرقی و در منطقه شهاب قشم قرار گرفته است که با مرکز جزیره قشم در حدود 70 کیلومتر فاصله دارد.

چاهکوه دو میلیون ساله است!

چاهکوه از ترکیب دو کلمه چاه و کوه ساخته شده است. این منطقه تمامی از کوه هایی تشکیل شده که به دلیل فرسایش زمین در طی دوران مختلف زمین شناسی، دارای حفره های متعدد چاه مانندی هستند.به همین یکی از دلایل نام گذاری این منطقه وجود حفره های چاه مانند در دل کوه است.

اما دلیل دیگری که احتمالاً به واقعیت نزدیک تر است، این است که ساکنین قدیمی این منطقه، برای دسترسی آسان تر به آب شیرین، 4 حلقه چاه در ورودی این تنگه حفر نموده اند و به همین دلیل، این منطقه به تنگه چاهکوه مشهور شده است.

در حال حاضر هم راستا کانال مانندی در داخل تنگه مشاهده می گردد که در واقع راستا حرکت آب از چاه های حفر شده بوده است.تنگه چاهکوه قشم در واقع حاصل شکستگی بخش بزرگی از کوه به دلیل قرارگرفتن بر روی یک گسل است که در طی میلیون ها سال به وقوع پیوسته است.

این تنگه در ابتدا به دلیل شکستگی ایجاد شده و در طی سالیان متمادی به دلیل بارش باران و وزش بادهای شدید، شکل فعلی را به خود گرفته و حفره های بزرگ داخل آن ایجاد شده است.

در قسمت ابتدایی تنگه چاهکوه بخشی از کوه به شکل یک تندیس درآمده که به آن سه سر نگهبان گفته می گردد. کمی که به جلوتر برویم، بقایای چاه های حفر شده برای نگهداری آب شیرین به چشم می خورد. وقتی که این راستا را ادامه بدهیم، به بخش مجذوب کننده تنگه چاهکوه می رسیم.

بخشی از کوه به صورت یک دوراهی شکافته شده و شما باید یکی از این دو راستا را برای ادامه راه انتخاب کنید. هرچه از سمت شمال به سمت جنوب تنگه حرکت کنیم، عرض راستا حرکت کمتر می گردد و حتی در قسمت هایی از راستا به کمتر از 50 سانتی متر می رسد.

عمق این تنگه در بخش هایی از آن به شدت زیاد می گردد و حتی می توانید در عمق 100 متری و در بین لایه های بزرگ کوه، فضای بسیار شگفت انگیز و هیجان انگیزی را تجربه کنید.دانشمندان عمر تنگه فعلی چاهکوه قشم را بیش از 2 میلیون سال تخمین زده اند. تمامی دیواره های کوه در طی میلیون ها سال به دلیل بارش باران های سیل آسا و بعلاوه بادهای شدید، دچار فرسایش و تغییر شکل شده و در حدود 2 میلیون سال پیش به شکل امروزی خود درآمده است.

در تنگه چاهکوه قشم شما با اشکال و ساخته های متفاوتی از کوه روبرو می شوید که همگی به صورت طبیعی و در طی سال های، به دلیل فرسایش به وجود آمده اند.این اشکال و حفره ها به قدری زیبا هستند که در نگاه اول انگار هنرمند سنگ تراشی با دقت این اشکال زیبا را در دل کوه تراشیده است.

هرکدام از بخش ها و راهروهای این تنگه شگفتانه مجذوب کنندهی برای ارائه دارند و از هر طرف که رفتید جز شگفتی بر شما نخواهد اضافه نمود.

راستا دسترسی به چاهکوه

برای دسترسی به تنگه چاهکوه باید در ابتدا خودتان را به جزیره زیبای قشم برسانید. برای سفر به جزیره قشم دوراه اصلی وجود دارد. سفر هوایی و سفر ترکیبی دریایی و زمینی.

راحت ترین و سریع ترین راه رسیدن به قشم، سفر هوایی است. فاصله هوایی تهران تا جزیره قشم، بسته به شرایط آب وهوایی جزیره، بین 1 ساعت و 50 دقیقه تا حدود 2 ساعت است.

درصورتی که به وسیله هوایی به قشم سفر کردید و هیجان بازدید از تنگه چاهکوه آن قدر زیاد بود که تمایل داشتید قبل از همه چیز این منطقه شگفت انگیز را ببینید، می توانید با استفاده از تاکسی فرودگاه و پس از حدود 40 دقیقه به تنگه چاهکوه برسید.

اما برای دسترسی زمینی به قشم، می توانید با استفاده از خودروی شخصی، قطار و یا اتوبوس به بندرعباس برسید و از بندرعباس و به وسیله اسکله شهید حقانی، با استفاده از شناور و پس از حدود یک ساعت به جزیره قشم برسید. اسکله شهید ذاکری قشم کمی نسبت به تنگه چاهکوه دورتر است و فاصله آن با تنگه چاهکوه در حدود یک ساعت و 20 دقیقه است.

اما اگر بدون ماشین شخصی سفر رفتن برایتان خیلی سخت و سخت است، می توانید خودتان را به بندرعباس برسانید و به وسیله بندر پل، با استفاده از شناور به بندر لافت که در قسمت شمالی جزیره قشم قرار گرفته است، سفر کنید.

بندر پل در حدود 82 کیلومتر از بندرعباس فاصله دارد و این راستا نزدیک به یک ساعت طول می کشد. بعلاوه فاصله بندر لافت در جزیره قشم تا تنگه چاهکوه با خودروی شخصی، چیزی در حدود 50 دقیقه است.

دسترسی به تنگه چاهکوه از داخل قشم

به صورت کلی، برای دسترسی به تنگه چاهکوه قشم، ابتدا باید به میدان درگهان بروید و سپس از قسمت غربی خارج شوید. پس از حدود 30 کیلومتر، در میدان به سمت راست بپیچید و پس از 40 کیلومتر دیگر به روستای چاهوی شرقی می رسید.بهتر است در اینجا ماشین خود را پارک کنید و پیاده به سمت تنگه زیبای چاهکوه حرکت کنید.

به صورت کلی برای بازدید از تنگه چاهکوه به حدود 2 ساعت زمان احتیاج دارید. اما دراین بین شما می توانید ساعاتی را در منطقه ها مجذوب کننده تنگه چاهکوه استراحت کنید.زمان بازدید از تنگه چاهکوه قشم از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر برای تمامی روزهای هفته است.

اگر شگفتی های این دره بی نظیر شما را به وجد آورده است، بیایید با هم در این نوشته درباره دره ستارگان که آن هم معروفیت دنیای دارد و در قشم قرار گرفته بیشتر بخوانیم.

تنگه چاهکوه در دل کوه ایجاد شده و راستا عبور آب در تمامی قسمت های آن به چشم می خورد. اما به دلیل آن که این تنگه دارای خاک و شرایط مناسب برای رشد گیاهان نیست، پوشش گیاهی این منطقه به خار و علف های مخصوص بیابان محدود می گردد.

بعلاوه در اطراف تنگه چاهکوه درختچه های کوچک و پراکنده ای به چشم می خورند که به دلیل حفر چاه ها و تغییر شرایط اقلیمی این منطقه است.وجود منابع آب شیرینی در این منطقه باعث شده تا تنگه چاهکوه میزبان بخش زیادی از جانوران در این منطقه است به طوری که تنوع پرندگان و پستانداران تنگه چاهکوه به بیش از 16 گونه مختلف می رسد.

برترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه

به صورت کلی برترین زمان برای سفر به تنگه چاهکوه قشم از اواسط فصل پاییز تا اواسط زمستان است. در این مدت آب وهوا تا حد بسیار خوبی خنک و مطلوب است و رطوبت و شرجی هوا هم کاهش پیدا می نماید.بین ساعات 4 تا 6 بعدازظهر در فصل پاییز و زمستان، برترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه قشم است.

وجود راستاهای صعب العبور و ناهمواری های بسیار زیاد باعث شده تا بازدید از تنگه چاهکوه برای افرادی که دارای مسائل تردد هستند و بعلاوه افراد سالمند کمی سخت باشد.

لوازم مورداحتیاج برای بازدید از چاهکوه

بازدید از این منطقه احتیاج به تجهیزات تخصصی کوهنوردی ندارد؛ اما برای به حداکثر رساندن تجربه بازدید از تنگه چاهکوه قشم بد نیست تجهیزات مختلفی را همراه خود داشته باشید.کفش مناسب کوهنوردی اولین و مهم ترین تجهیزاتی است که باید همراه خود داشته باشید تا در بخش های صعب العبور دچار لیز خوردن نشوید.بعلاوه عصای کوهنوردی، قمقمه آب به تعداد نفرات و خوراکی های کوچک و مقوی را همراه داشته باشید.

نکات مهمی در بازدید از تنگه چاهکوه قشم

دیواره های تنگه چاهکوه بسیار مرتفع هستند و فضای نسبتاً بسته ای را می سازند که ممکن است برای افرادی که دچار فوبیای فضاهای بسته یا کلاستروفوبیا هستند، ناخوشایند باشد.

به دلیل وجود دیواره های بلند، تقریباً در تمامی راستا تنگه چاهکوه قشم تلفن همراه آنتن نخواهد داشت. به دلیل دیواره های بلند، تنگه زودتر از موعد روز تاریک می گردد، بهتر از بازدید از تنگه را به ساعات پایانی شب موکول نکنید چراکه بازدید از تنگه چاهکوه در شب ممکن نیست. این راستا در طی میلیون ها سال ایجاد شده، حتماً در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشید و از ریختن زباله خودداری کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "سفر به مخوف ترین جاذبه جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به مخوف ترین جاذبه جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید