آنالیز 6 دلیل کم شدن ظرفیت هارد

به گزارش وبلاگ عمومی، آیا می دانید دلیل کم شدن ظرفیت هارد چیست؟ آیا تا به حال با شرایطی روبرو شده اید که هارد دیسک ظرفیت کامل را در ویندوز نشان ندهد؟ زمانی که این مشکل رخ می دهد ممکن است هارد دیسک 2 ترابایتی را ببینید که فقط 500، 200 گیگابایت یا 32 گیگابایت فضای خالی را نشان می دهد.

آنالیز 6 دلیل کم شدن ظرفیت هارد

هارد دیسک بخش مهمی از کامپیوتر شما است و باید از آن محافظت کنید. اگر هارد دیسک آسیب دیده باشد، ممکن است مسائل بزرگی برای سیستم شما ایجاد کند. ناپدید شدن بخشی از حجم هارد یکی از همین مسائل است که عیب یابی آن سخت و زمان بر است.

با مجله وبلاگ عمومی همراه باشید تا علت کم شدن ظرفیت هارد را آنالیز کنیم و راهکارهای برطرف مشکل را شرح دهیم. بعلاوه شما می توانید برای آنالیز دقیق مسائل هارد کامپیوتر و لپ تاپ خود و برطرف ایرادات آن از کارشناسان و متخصصان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره و استفاده از خدمات، سفارش خود را در بخش تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ ثبت نمایید و یا با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • اگر هارد دیسک کامپیوتر شما بزرگتر از 2 ترابایت با مقدار اولیه آن MBR است فضای بیش از 2 ترابایت در مدیریت دیسک به صورت Unallocated نشان داده می گردد. پس نمی توانید آن را در File Explorer ببینید.
  • فرمت ناقص یا نادرست یک علت کم شدن ظرفیت هارد و نمایش ناقص مقدار فضای ذخیره سازی است و باعث گردد هارد دیسک ظرفیت کامل خود را در ویندوز 10 نشان ندهد.
  • احتمال خرابی هارد دیسک های قدیمی در کامپیوتر بالا است. یکی از خرابی ها نمایش ظرفیت اشتباه در هنگام اتصال به برق است.

هارد دیسک چیست؟

قبل از اینکه به آنالیز علت کم شدن حجم هارد دیسک کامپیوتر بپردازیم بهتر است با عملکرد این دستگاه آشنا شویم. هارد دیسک دستگاه ذخیره سازی اطلاعات غیرفرار است. غیرفرار به دستگاه های ذخیره سازی اطلاق می گردد که در صورت خاموش شدن، داده های ذخیره شده را حفظ می نمایند.

همه کامپیوترها به چنین دستگاهی احتیاج دارند و هارد دیسک ها تنها نمونه ای از انواع متنوع دستگاه های ذخیره سازی هستند. هارد دیسک ها معمولا داخل کامپیوترهای رومیزی، دستگاه های تلفن همراه، لوازم الکترونیکی مصرفی و آرایه های ذخیره سازی سازمانی در مراکز داده، نصب می شوند.

هارد دیسک ها می توانند سیستم عامل ها، برنامه های نرم افزاری و سایر فایل ها را با استفاده از دیسک های مغناطیسی ذخیره نمایند. هارد دیسک ها به عنوان وسیله ذخیره سازی اولیه یا ثانویه در کامپیوتر استفاده می شوند.

هارد دیسک ها را می توان در محفظه درایو پیدا کرد. این قطعات به وسیله پیوست فناوری پیشرفته (ATA)، کابل موازی ATA یا رابط سیستم کامپیوتری (SCSI) و سایر فرمت ها به مادربرد متصل می شوند. هارد دیسک به منبع تغذیه متصل است و اطلاعات ذخیره شده را نگه می دارد.

علت کم شدن ظرفیت هارد چیست؟

احتمالا تا به امروز با خطای Hard Drive Not Showing Full Capacity روبه رو شده اید. این پیغام زمانی ظاهر می گردد که فضای هارد دیسک شما کمتر از مقدار داده ای باشد که سیستم فکر می نماید وجود دارد.

این هشدار نشان می دهد که هارد دیسک نمی تواند داده هایی که می خواهید را ذخیره کند. عوامل متعددی را می توان علت کمتر نشان دادن حجم هارد در ویندوز دانست که باید به موقع عیب یابی و حل شوند.

قبل از اینکه در پی راهکار هایی برای برطرف مشکل کم شدن حجم هارد باشیم باید دلایل احتمالی این مشکل را بشناسیم. دلایل مختلفی وجود دارد که هارد اکسترنال ممکن است ظرفیت اشتباهی را نشان دهد که در این قسمت به تفصیل به آنها می پردازیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر!

1. هارد دیسک قدیمی است

احتمال خرابی هارد دیسک های قدیمی در کامپیوتر بالا است. یکی از خرابی ها نمایش ظرفیت اشتباه در هنگام اتصال به برق است. اگر مدت زیادی است که از هارد دیسک استفاده می کنید همین عامل می تواند علت کم شدن ظرفیت هارد کامپیوتر شما باشد؛ زیرا هارد دیسک های قدیمی تر مستعد ایجاد خطا هستند.

2. فرآیند فرمت قبلی ناقص یا نادرست بوده

فرمت کردن، فرآیند آماده سازی درایو برای استفاده است. این فرآیند باعث می گردد کامپیوتر شما هارد دیسک، حافظه SSD یا هر دیسک ذخیره سازی خارجی دیگری را تشخیص دهد. فرمت ناقص یا نادرست یک علت کم شدن ظرفیت هارد و نمایش ناقص مقدار فضای ذخیره سازی است و باعث گردد هارد دیسک ظرفیت کامل خود را در ویندوز 10 نشان ندهد.

3. مقداردهی اولیه هارد دیسک و پارتیشن تیبل تناسب ندارند

اگر هارد دیسک کامپیوتر شما بزرگتر از 2 ترابایت با مقدار اولیه آن MBR است فضای بیش از 2 ترابایت در مدیریت دیسک به صورت Unallocated نشان داده می گردد. پس نمی توانید آن را در File Explorer ببینید. پارتیشن تیبل MBR نمی تواند فضای بیش از 2 ترابایت را نشان دهد و به علت کم شدن ظرفیت هارد مسائلی در سیستم کامپیوتر ایجاد خواهد شد.

4. هارد مشکل پیدا نموده است

گاهی ممکن است مشکل از خود هارد باشد. اگر دیسک آسیب دیده باشد ممکن است نتواند داده ها را به درستی ذخیره کند. این مسئله می تواند مسائلی را در سیستم ایجاد کند از جمله پیغام های خطای Hard Drive Not Showing Full Capacity.

ممکن است مجبور شوید برای برطرف علت کم شدن ظرفیت هارد، آن را تعویض کنید. تعویض هارد کاری فنی است و باید به وسیله تعمیرکار کامپیوتر انجام گردد.

5. فضای کافی روی هارد دیسک وجود ندارد

ممکن است فضای کافی در هارد دیسک رایانه شما برای داده هایی که می خواهید ذخیره کنید وجود نداشته باشد. برای آنالیز علت کم شدن ظرفیت هارد چک کنید که فضای خالی کافی در کامپیوتر دارید تا به همه فایل ها و برنامه های خود دسترسی داشته باشید.

تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر با تیم وبلاگ عمومی

6. سیستم فایل هارد دیسک دچار مشکل شده است

ممکن است مسئله ای در سیستم فایل موجود در هارد دیسک کامپیوتر شما وجود داشته باشد. این ساختار پیچیده اطلاعات مربوط به فایل ها و پوشه ها را در هارد دیسک ذخیره می نماید. اگر مسئله ای در این فایل سیستم به وجود آید داده ها به درستی ذخیره نمی شوند یا به آن ها دسترسی نخواهید داشت.

گاهی اوقات به علت کمتر نشان دادن حجم هارد در ویندوز و برای حل مشکل، باید هارد دیسک را دوباره فرمت کنید.

چرا هارد اکسترنال ظرفیت کامل را نشان نمی دهد؟

علت کم شدن ظرفیت فلش مموری و در مواقعی بالا نیامدن فلش در لپ تاپ و کامپیوتر این است که هارد دیسک به جدول پارتیشن اشتباه مقداردهی اولیه شده است. همانطور که می دانید پارتیشن تیبل نمی تواند فضای حجم دیسک بیش از 2 ترابایت را پشتیبانی کند.

به همین علت است که دارندگان هارد دیسک های 3 ترابایتی و 4 ترابایتی احتمالاً فضای هارد دیسک کمتری را نسبت به آنچه که باید در اختیار داشته باشند، مشاهده می نمایند. برای حل این نوع مسائل و برطرف علت کم شدن ظرفیت هارد، باید MBR را به GPT تبدیل کنید.هارد دیسک های کمتر از 2 ترابایت تحت تأثیر محدودیت MBR قرار نمی گیرند.

در این شرایط باید هارد دیسک را از نظر خطا آنالیز کنید. مسائل درایور و سیستم عامل باعث می گردد ویندوز درایو را تشخیص ندهد. ویروس های کامپیوتری و پارتیشن های بازیابی مخفی نیز باعث بروز مسائل مشابهی می شوند.

بیشتر بخوانید: جامع ترین راهنمای تبدیل دیسک MBR به GPT

راهکار های موثر برای برطرف علت کم شدن ظرفیت هارد

بعد از شناسایی علت کم شدن ظرفیت هارد، حالا نوبت به عیب یابی و حل مشکل می رسد. اگر با هارد دیسکی روبرو هستید که خطای ویندوز 10 با ظرفیت اشتباه را نشان می دهد راهکار های زیادی برای برطرف مشکل وجود دارد. بیایید تعدادی از آنها را امتحان کنیم.

در بخش قبل با چند علت کم شدن ظرفیت هارد آشنا شدیم. حالا باید در خصوص چگونگی حل این مشکل صحبت کنیم. در ادامه روش های مختلفی را شرح می دهیم.

چهار روشی که در خصوص آنها بحث خواهیم کرد همگی قابل استفاده هستند. اما توصیه می کنیم یکی از راهکار ها را انتخاب کنید که راحت تر هستید.

  • درایور هارد دیسک را به روز کنید.
  • هارد دیسک را به وسیله محیط خط فرمان ویندوز فرمت کنید.
  • پشتیبان گیری از اطلاعات و راه اندازی اولیه هارد دیسک با مدیریت دیسک را انجام دهید.
  • خرابی سکتورهای فیزیکی را آنالیز کنید یا دیسک را تعویض نمایید.

جمع بندی

هارد دیسک ها قطعات سخت افزاری هستند که به انتقال فایل های حجیم یاری می نمایند. باید به خوبی از آن مراقبت کنید و برای حذف ویروس ها و سایر نرم افزارهای مخرب، آن را اسکن نمایید.

چندین راهکار برای برطرف علت کم شدن ظرفیت هارد وجود دارد که می توانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید. نباید فراموش کنید که امور تخصصی را به تکنسین های کاربلد واگذار کنید تا سیستم کامپیوتر شما دچار آسیب نگردد.

سوالات متداول

چرا هارد دیسک من تمام فضای ذخیره سازی را نشان نمی دهد؟

اگر هارد داخلی کامپیوتر شما نمایش داده نمی گردد ممکن است به این علت باشد که مقداردهی اولیه نشده یا احتیاج به فرمت دارد.

چرا هارد دیسک کامپیوتر من فقط نیمی از ظرفیت را نشان می دهد؟

دلایل زیادی می تواند به ایجاد هارد دیسک با ظرفیت نادرست منجر گردد: حمله ویروس ها یا بدافزارها، درایور هارد دیسک قدیمی و فرمت نامناسب و اشتباه.

علت کمتر نشان دادن حجم هارد در ویندوز چیست؟

یکی از دلایل متداول فرمت نامناسب است. برای برطرف این مشکل، باید هارد دیسک خود را فرمت کنید. اما مراقب باشید چون فرمت کردن می تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات گردد.

منبع: آچاره

به "آنالیز 6 دلیل کم شدن ظرفیت هارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 6 دلیل کم شدن ظرفیت هارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید